Ani při domácí výuce se děti nemusí obejít bez zábavných pokusů, které neodmyslitelně patří k hodinám fyziky. Prostřednictvím soutěže Vím proč se navíc z role pouhých diváků přesouvají na místo učitele svých spolužáků. Tříminutová videa točená na mobil tak vydají za hodinový výklad.
„Chceme, aby fyzika děti bavila, aby měly chuť experimentovat a hledat souvislosti. Když budou rozumět fyzice, mohou změnit svět tak, aby byl mnohem šetrnější k naší planetě,“ říká Martin Máca, vedoucí strategického náboru Skupiny ČEZ, která soutěž „Vím proč“ organizuje. Zajímavé pokusy se navíc dají udělat i s věcmi, které běžně najdete doma v kuchyni nebo v garáži.
Natočená videa mohou jednotlivci či týmy vkládat na webový portál www.vimproc.cz od až do 15. prosince. Stejně jako v minulých letech čeká autory dvou nejpovedenějších videí šek od Nadace ČEZ na 200 tisíc korun pro jejich školu. První tři týmy z každé kategorie (základní a střední škola) navíc získají poukázky na on-line nákupy v hodnotě deseti, pěti a tří tisíc korun pro každého člena natáčecího štábu.
Letošní ročník „Vím proč“ pod svůj patronát vzaly jaderné elektrárny Temelín a Dukovany. Ti, kdo se rozhodnou pro pokus z oblasti jaderné fyziky, tak automaticky soutěží také o zájezd pro celou svou třídu do infocentra jedné z jaderek. „Jaderná fyzika má punc něčeho strašně těžkého a nepochopitelného. Její základní principy lze přitom vysvětlit prostřednictvím jednoduchých pokusů s pomůckami, které najdete v každé domácnosti. Těšíme se na nové fyziky,“ uvedl vedoucí jaderné komunikace ČEZ Petr Šuleř.
Soutěž „Vím proč“ si rychle získala oblibu – dosud se jí zúčastnilo 1360 dětí, které natočily přes 1000 videí s pokusy. Nejúspěšnějšími fyziky-režiséry jsou zatím žáci a studenti škol ze Severní Moravy a z Prahy – na stupních vítězů shodně stáli celkem šestkrát. V těsném závěsu sekundují nadšení amatérští fyzikové z Jižní Moravy s pěti medailemi. Všechna videa z minulých ročníků jsou navíc k dispozici na webu soutěže. Mohou sloužit jako inspirace pro nové soutěžící, ale také pro učitele jako výukový materiál pro zpestření hodin.
Společnost ČEZ se popularizaci technických předmětů věnuje dlouhodobě. Kromě „Vím proč“ provozuje například edukační webový portál Svět energie, organizuje interaktivní besedy o energetice a podporuje učitele fyziky, kteří chtějí svůj předmět učit zábavně. Spolupracuje se 68 středními školami a 14 vysokoškolskými fakultami.