Někdo vidí za fyzikou jen hrůzostrašné vzorečky. A jiní báječnou vědu, díky níž létáme na dovolenou i do vesmíru, programujeme roboty na práci u pásu i operačního stolu, vyrábíme elektřinu ze slunce nebo si voláme přes oceán: zkrátka, zpříjemňujeme a ulehčujeme si život. Soutěž „Vím proč“ již pošesté láká žáky základních a středních škol z celé České republiky, aby se na fyziku podívali tím druhým pohledem.
„Známé rčení říká, že jednou vidět je víc než stokrát slyšet. A my věříme, že jednou si vyzkoušet, je víc než tisíckrát vidět,“ říká Martin Máca, vedoucí strategického náboru Skupiny ČEZ, která soutěž „Vím proč“ organizuje. „Chceme, aby fyzika děti bavila, aby měly chuť experimentovat a hledat souvislosti. Když budou rozumět fyzice, mohou změnit svět tak, aby byl mnohem šetrnější k naší planetě, a přitom dokázal uspokojit potřeby všech lidí,“ dodává Máca.
Krátká videa s natočenými pokusy mohou jednotlivci či týmy vkládat na webový portál www.vimproc.cz od 15. září až do 15. prosince. Stejně jako v minulých letech čeká autory dvou nejpovedenějších videí šek od Nadace ČEZ na 200 tisíc korun pro jejich školu. První tři týmy z každé kategorie (základní a střední škola) navíc získají poukázky na on-line nákupy v hodnotě deseti, pěti a tří tisíc korun pro každého člena natáčecího štábu.
Letošní ročník „Vím proč“ pod svůj patronát vzaly jaderné elektrárny Temelín a Dukovany. Ti, kdo se rozhodnou pro pokus z oblasti jaderné fyziky, tak automaticky soutěží také o zájezd pro celou svou třídu do infocentra jedné z jaderek. „Jaderná fyzika má punc něčeho strašně těžkého a nepochopitelného. Její základní principy lze přitom vysvětlit prostřednictvím jednoduchých pokusů s pomůckami, které najdete v každé domácnosti. Těšíme se na nové fyziky,“ uvedl vedoucí jaderné komunikace ČEZ Petr Šuleř.
Soutěž „Vím proč“ si rychle získala oblibu – dosud se jí zúčastnilo 1360 dětí, které natočily přes 1000 videí s pokusy. Nejúspěšnějšími fyziky-režiséry jsou zatím žáci a studenti škol ze Severní Moravy a z Prahy – na stupních vítězů shodně stáli celkem šestkrát. V těsném závěsu sekundují nadšení amatérští fyzikové z Jižní Moravy s pěti medailemi. Všechna videa z minulých ročníků jsou k dispozici na webu soutěže. Mohou sloužit jako inspirace pro nové soutěžící, ale také pro učitele jako výukový materiál pro zpestření hodin.
Společnost ČEZ se popularizaci technických předmětů věnuje dlouhodobě. Kromě „Vím proč“ provozuje například edukační webový portál Svět energie, organizuje interaktivní besedy o energetice a podporuje učitele fyziky, kteří chtějí svůj předmět učit zábavně. Spolupracuje se 68 středními školami a 14 vysokoškolskými fakultami.