Parní stroj je tepelný pístový motor měnící tepelnou energii vodní páry v mechanickou práci odváděnou
přímo z pístní tyče (parní čerpadlo) nebo nejčastěji prostřednictvím klikového
mechanizmu z hřídele. V současnosti se parní stroje používají již jen ojediněle
(parní lokomotivy, lokomobily), protože byly nahrazeny parními
turbínami, spalovacími motory, elektromotory. Historie parního stroje:
Využitím vody a páry pro pohon různých strojů, mechanizmů i hříček se již
tři století před Kristem zabýval mechanik Ktesibios a proslulý filozof a matematik
Archimedes. Myšlenka využití páry poté na dlouho zapadla a tak teprve od 17. století
došlo k znovuoživení pokusů. Ital Giovanni Branca (1571 - 1645) přišel v roce 1629 s
principem parní turbíny. Další zásluhy má vynálezce tlakového hrnce Francouz Danis
Papin (1647 - 1712). V jeho stopách kráčeli především Angličané - autor
“ohňového stroje” Thomas Savery (asi 1650 - 1715) a jeho mladší krajan Thomas
Newcomen (1663 - 1729) se svým “přítelem horníků”. V obou případech šlo o
atmosférické parní stroje, to znamená, že píst vykonával práci, pouze když na
něj působil tlak atmosféry. Další nevýhodou byla i prodleva, po kterou musel být
ochlazován, a také nadměrná spotřeba paliva. Díky ní byl provoz strojů mimo doly
prakticky nemožný. A tak se dlouho očekávaným motorem průmyslové revoluce stal až
vynález dvoučinného parního stroje Jamese Watta (1736 - 1819). Další jména, která
je potřeba vzpomenout jsou Francouz Nicolas Joseph Cugnot (1725 - 1804; 1769 - parovůz),
Richard Trevithick (1771 - 1833; aplikace zdokonaleného Wattova parního stroje na
lokomotivu), George Stephenson (1781 - 1848; lokomotiva) a další.
© Copyright Simopt, s.r.o. 1999
|
|