Tepelný motor v němž se tepelná energie
uvolněná spálením paliva mění přímo v mechanickou
práci. Podle způsobu přeměny energie spalin jsou spalovací
motory pístové, lopatkové (plynové a spalovací turbíny), tryskové (reaktivní, tj. raketové,
proudové a pulsační) a smíšené (kombinace uvedených druhů).
Základem činnosti zážehového motoru je jeho pracovní oběh. U čtyřdobých motorů
proběhne sled všech fází za 4 zdvihy pístu, tj. za dvě otáčky klikové hřídele. 1) sání
- píst jde do dolní úvrati. Nad pístem vzniká podtlak, který způsobuje, že směs
paliva a vzduchu vniká otevřeným sacím ventilem do prostoru válce. 2)
stlačování - píst jde do horní úvrati a směs je stlačována až na 1,1 MPa. Před
dosažením horní úvrati (předstih) přeskočí na elektrodách zapalovací svíčky
elektrická jiskra, od které se směs zapálí. 3) rozpínání -
hořením směsi vzniká teplota až 4 000°C, která způsobí prudké stoupnutí tlaku
až na 5 MPa. Rozpínající se plyn tlačí na píst. 4) výfuk - před
dolní úvratí se začne otevírat výfukový ventil a spálené plyny odcházejí
výfukovým potrubím. |
![Moderní čtyřdobý zážehový motor (šestiválec s objemem 3 litry)](https://www.cez.cz/edee/content/file/static/encyklopedie/images//02/22_mazda.gif) |
© Copyright Simopt, s.r.o. 1999
|
|