Pokud chcete mít svou spotřebu pod kontrolou, je dobré pravidelně zadávat samoodečet. V případě, že máte ve své firmě nebo provozovně elektroměr s průběhovým měřením, samoodečty nezadáváte, distributor provádí odečty dálkově.
Jak provést samoodečet elektroměru a plynoměru
Nemusíte nic sčítat ani odečítat. Jen z displeje elektroměru nebo plynoměru opíšete čísla a předáte nám je.
- Porovnejte číslo elektroměru/plynoměru, který chcete odečíst, s číslem, které je uvedeno na vyúčtování nebo v MŮJ ČEZ (Co dělat když číslo neodpovídá)
- Opište čísla z displeje před desetinnou čárkou (udávají se celá čísla bez zaokrouhlování). Pokud máte u elektřiny vysoký a nízký tarif, je nutné opsat obě hodnoty. Vysoký tarif je označen T1, nízký tarif T2.
- Opsaný stav je potřeba nám předat. Nejjednodušší cesta je prostřednictvím MŮJ ČEZ nebo telefonicky na 800 810 820.
- Chcete mít spotřebu pod kontrolou
Pokud chcete mít spotřebu pod kontrolou, je dobré zadávat odečet pravidelně, nejlépe jednou za měsíc. Po zadání samoodečtu dojde automaticky k přepočtu předpokládané celkové spotřeby a doporučené zálohy. Když chcete, aby byl odečet zohledněn ve vyúčtování, při zadávání do MŮJ ČEZ vyberte Kontrolní odečet pro distributora. V případě, že si chcete stav měřidla zaevidovat jen pro vlastní potřebu, vyberte Deníčkový odečet.
- Ukončujete odběr
Pokud stěhujete firmu nebo provozovnu a ukončujete odběr energií, je dobré provést samoodečet, aby bylo vyúčtování vystaveno se správnými hodnotami. Pokud hlásíte samoodečet prostřednictvím MŮJ ČEZ, vyberte Kontrolní odečet pro distributora.
- Potřebujete mimořádné vyúčtování
Pokud potřebujete vystavit mimořádné vyúčtování, udělejte samoodečet a nahlaste nám ho, nejlépe prostřednictvím MŮJ ČEZ, a vyberte Odečet pro mimořádné vyúčtování. O mimořádné vyúčtování k 31. 12. je možné požádat u všech distributorů a je zdarma.
- Nezpřístupnili jste odběrné místo
Pokud v době, kdy distributor prováděl roční odečet, nebyla vaše firma nebo provozovna přístupná a distributor nemohl odečet provést, dostanete výzvu k nahlášení samoodečtu. Ten můžete nahlásit nám a my ho distributorovi předáme. Pokud hlásíte samoodečet prostřednictvím MŮJ ČEZ, vyberte Kontrolní odečet pro distributora.
- Potřebujete vystavit Informace o vyúčtování
Pokud potřebujete vystavit Informace o vyúčtování (přehled o spotřebě v odběrném místě v kWh), udělejte samoodečet a zadejte ho do MŮJ ČEZ. Odečet je možné zadat 90 dní od posledního vyúčtování nebo 90 dní od nově přihlášené smlouvy (kde zatím nebylo vystaveno vyúčtování). Pro zadání samoodečtu vyberte Odečet pro Informace o vyúčtování.
Před provedením samoodečtu je potřeba zkontrolovat číslo elektroměru/plynoměru, aby nedošlo k záměně nahlášeného stavu. Číslo elektroměru nebo plynoměru najdete na vyúčtování nebo v MŮJ ČEZ.
Proč číslo neodpovídá?
- Opsali jste hodnoty jiného měřidla.
- Distributor provedl výměnu elektroměru/plynoměru. Pokud číslo neodpovídá, kontaktujte distributora.
Doporučená záloha je vypočítána tak, aby následující periodické vyúčtování neskončilo velkým nedoplatkem nebo abyste naopak neplatili mnohem víc, než je potřeba. Výpočet doporučené zálohy probíhá na základě očekávané spotřeby v odběrném místě vaší firmy nebo provozovny, tedy podle uskutečněných a zároveň očekávaných plateb. Pokud zadáte samoodečet, dojde na základě aktualizované spotřeby v odběrném místě k přepočtu doporučené zálohy.
Pokud jste nahlásili samoodečet a následně jste obdrželi zprávu, že distributor samoodečet nepřijal, může to být z těchto důvodů:
- Stav jste zadali včetně desetinného místa.
- Nahlášený stav nenavazuje na předchozí odečet pořízený distributorem nebo předchozí nahlášený samoodečet. Zkontrolujte nahlášenou hodnotu, odečet nesmí být nižší než poslední uvedený stav.
- Využíváte dvoutarifní distribuční sazbu, např. pro ohřev vody nebo vytápění, ale nahlášen byl pouze jeden stav nebo byl stav prohozen. V případě dvoutarifní distribuční sazby je nutné hlásit odečtený stav ve vysokém i v nízkém tarifu.
- Nahlášený stav neodpovídá historii užívání odběrného místa – pokud nahlásíte nulovou, minimální nebo naopak neúměrně vysokou spotřebu, není to důvod k obavám. Proveďte kontrolu nahlášených stavů, a pokud je vše správně, požadavek uložte. Zadaný odečet poté prověří pracovníci distributora a následně obdržíte vyjádření.
V případě, že obdržíte zamítnutí odečtu, doporučujeme zkontrolovat nahlášenou hodnotu a opravenou hodnotu zaslat znovu.