Výroba nového zařízení začala v říjnu loňského roku a v listopadu byl vyzvednut původní 35 tunový rychlouzávěr, který byl po 70 letech provozu ve stavu, který neumožňoval jeho další použití. „Vzhledem ke stáří zařízení bylo nutné vyměnit mnoho klíčových komponentů. Museli jsme provést rekonstrukci rychlouzávěru i celého ovládacího hydraulického systému najednou. Konstrukční část byla proto asi tou nejzajímavější oblastí projektu. Zde jsme dokázali, že umíme nejen vyrobit speciální zařízení, ale také vyvinout originální technická řešení“, sdělil Pavel Sirový, specialista realizace projektu ČEZ Energoservis.
Náročnost výroby spočívala v dodržení přesnosti při vyrobení tabule o velikosti 3,9x5,9x1,8m (výška x šířka x tloušťka) s uložením do šachty s maximální tolerancí do 5 mm. Celý kus je vyroben ze dvou segmentů, které byly před samotným transportem smontovány. Rekonstrukcí prošel také hydraulický systém ovládání, kolejnice pro vedení rychlouzávěru, mechanické konstrukce včetně betonových injektáží. Mezi speciálně navržená řešení patří například systém tlumení při dosednutí nebo způsob těsnění, u kterého byl zvolen původní způsob pomocí dubových hranolů.
Zlomovým bodem celé rekonstrukce je instalace nového rychlouzávěru přímo do šachty. Transport s rychlouzávěrem vyrazí ve středu 10. května v brzkých ranních hodinách z Dukovan k hrázi brněnské přehrady kam podle předpokladů dorazí cca v 8 hodin. Z důvodu omezení maximální nosnosti hráze na 15 tun musí celá montáž probíhat mimo její stavební část za pomocí druhého největšího jeřábu, který je v České republice k sehnání. Montáž si vyžádá úplné uzavření hráze.
Vodní elektrárna provozovaná společností ČEZ Obnovitelné zdroje ročně vyrobí zhruba 7 milionů kWh elektřiny, což znamená pokrytí celoroční spotřeby necelých tří tisícovek jihomoravských domácností.
Vodní turbína o instalovaném výkonu 3,1 MW by po nezbytných zkouškách měla začít opět vyrábět elektřinu pro část Brna a okolí od července 2017.