26. 8. 2016

Čeští studenti přivezli tři medaile z Mezinárodní matematické olympiády

Stejně jako v předchozích letech vyrazila i na letošní kolo Mezinárodní matematické olympiády šestičlenná česká reprezentace a opět se jí dařilo. Z celkového počtu 109 zemí celého světa, které se této prestižní soutěže zúčastnily, se české družstvo umístilo na 37. místě a domů přivezlo dvě stříbrné a jednu bronzovou medaili. Předcházející národní kola matematické olympiády podporuje Skupina ČEZ.

Českou republiku letos reprezentovalo šest studentů středních škol, kteří se do mezinárodní soutěže probojovali z národního kola olympiády. Mezi 602 soutěžícími z rekordních 109 zemí se naši mladí reprezentanti neztratili a v této obrovské celosvětové konkurenci obsadili 37. příčku, přičemž domů přivezli dvě stříbrné medaile, jednu bronzovou a dvě čestná ocenění.

Letošní výpravu však provázela i smůla, protože čtyřem z šesti účastníků chyběl jediný bod k lepšímu hodnocení. Nejlépe se dařilo Filipovi Bialasovi (Gymnázium Opatov Praha) a Pavlovi Hudcovi (Gymnázium Jiřího Gutha-Jarkovského, Praha), kteří obdrželi stříbrné medaile a s ostatními se stejným bodovým ziskem obsadili 45 – 62. místo. Se sedmibodovou ztrátou je následoval Pavel Turek (Gymnázium Olomouc-Hejčín), který získal bronzovou medaili a skončil na příčkách 146. – 169. Marian Poljak (Gymnázium Jakuba Škody v Přerově) a Jakub Löwit (Gymnázium na Českolipské 373, Praha) získali čestná uznání.

Zleva: Pavel Hudec, Martin Panák, Marian Poljak, Filip Bialas, Daniel Pišťák, Pavel Calábek, Jakub Lowit a Pavel Turek.

„Celkově jsem velmi překvapený z výsledku, nečekal jsem, že skončím jeden bod od zlaté medaile.

Takový výsledek mi dodal motivaci ke zlepšení pro příští rok, případně pro rok 2018, kdy mám stále možnost se kvalifikovat. Moc jsem si užil atmosféru a ten pocit v momentě, kdy jsem stál ve frontě na přebírání medaile, to bylo něco neskutečného,“ popsal své pocity Pavel Hudec.

„Mezinárodní matematický olympiáda v Hong Kongu byla skvělá. Potkal jsem tam spoustu výborných mladých matematiků z celého světa a utkal se s nimi v soutěži, která se skládala z poměrně složitých, ale zato pěkných příkladů. Bronzová medaile mi udělala radost, i když musím přiznat, že jsem doufal v lepší výsledek,“ shrnul letošní ročník Pavel Turek z Gymnázia Olomouc-Hejčín.

První tři příčky mezi 109 zeměmi obsadily USA, Jižní Korea a Čína. Mezinárodní matematické olympiády se celkově zúčastnilo 602 soutěžících.

„České družstvo dopadlo na olympiádě velmi dobře. V neoficiální soutěži družstev (pořadí týmu je dáno součtem bodů jeho členů) jsme skončili na 37. místě, což je pro nás nadprůměrný výsledek. Porazili jsme například Slovensko či dokonce Polsko, což jsou družstva, se kterými se poměřujeme. Získali jsme dvě stříbrné medaile a jednu bronzovou medaili. Lepší hodnocení uteklo čtyřem studentům o bod, což je škoda. Zvláště trochu nespokojený může být Pavel Turek, neboť by společně s Filipem Bialasem dlouhodobě našim nejlepším studentem a toto pro něj byla poslední šance vybojovat lepší než bronzovou medaili, kterou už vlastní,“ hodnotí výsledek vedoucí výpravy, Mgr. Martin Panák, Ph.D. z Masarykovy univerzity v Brně.

Studenti se do mezinárodního kola museli probojovat přes několik úrovní. Poslední, celostátní kolo se konalo v Pardubicích a jeho celkovým vítězem se stal právě Filip Bialas. Generálním partnerem a podporovatelem celostátního kola je Skupina ČEZ. „Jsme velice rádi, že se studentům v oblasti matematiky daří a snažíme se podporovat jejich zájem. Tito studenti mají předpoklady ke studiu technických oborů, jejichž absolventy Skupina ČEZ ráda uvítá v řadách svých zaměstnanců,“ uvedl Pavel Puff, manažer útvaru strategický nábor Skupiny ČEZ. Skupina ČEZ podporuje Jednotu českých matematiků a fyziků a její soutěže dlouhodobě.

Společnost ČEZ je partnerem matematických a fyzikálních olympiád od roku 2010. Partnerství představuje především finanční podporu, která umožní kvalitnější organizaci soutěže, všeobecnou podporu koordinátorů a dosažení větší motivace soutěžících. Podpoře technického vzdělávání se ČEZ věnuje již od roku 1992. V rámci svého vzdělávacího programu Svět energie připravuje studijní materiály pro všechny typy škol, zapojuje své odborníky do výuky na vysokých školách, či vzdělává středoškolské učitele jak zajímavě a poutavě učit fyziku.

Více informací na www.kdejinde.cz, na http://www.facebook.com/PracevCEZu nebo na www.cez.cz/vzdelavaciprogram.