ZŘ Drtinova Praha 6 - u zrodu projektu stál i tehdejší operátor a dnešní ředitel jaderné elektrárny Temelín ing. Bohdan Zronek
„Smyslem projektu Energie – budoucnost lidstva, který je součástí vzdělávacího programu společnosti
ČEZ, je předávat mladým lidem informace o energetice a inspirovat je k tomu, aby o nich přemýšleli a vytvářeli si vlastní názor. A třeba abychom je inspirovali i k tomu, že energetika je zajímavé a velmi perspektivní povolání," uvedl Ladislav Kříž, manažer komunikace a mluvčí ČEZ a dodal: “Diskutujeme nejen o jednotlivých energetických zdrojích a jejich přednostech a záporech, ale například i o tom, zda a jak dlouho ještě bude únosné, aby 20% lidstva spotřebovávalo 80% energie, která se na Zemi vyrobí, jak a za jakou cenu zajistit elektřinu pro více než dvě stě tisíc lidí, kteří každý den na světě přibydou, nebo o tom, jakou roli hrají média ve vnímání rizik spojených s výrobou a spotřebou energií.“
Součástí projektu jsou i opakované průzkumy názorů na energetiku mezi mladými lidmi. V zatím posledním, jehož se zúčastnilo přes 600 respondentů, mladí Češi a Češky potvrdili, že si velice dobře uvědomují význam dostatku energie a zároveň co nejmenšího zatížení životního prostředí. Podle téměř 75 procent dotázaných by lidstvo mělo využívat především ty zdroje energie, které nejméně zatěžují životní prostředí. S tím koresponduje i zjištění, že více než 70 procent se jich zároveň domnívá, že podíl jaderné energetiky na celkové produkci elektřiny by měl být zachován, nebo by se měl zvýšit.
Názory české mládeže na tyto základní otázky jsou přitom dlouhodobé, protože srovnání s odpověďmi na stejné otázky před deseti lety ukazuje jen minimální rozdíly. Naopak zajímavý posun, který by mohl naznačovat změnu názorů mládeže na konzumní způsob života naší společnosti, ukazuje srovnání odpovědí na otázku snižování spotřeby energií a všech ostatních výrobků. Zatímco před deseti lety je za nejdůležitější označila čtvrtina respondentů, nyní si to myslí už téměř 45% mladých lidí.
Projekt Energie – budoucnost lidstva má velký vliv i na zvyšování zájmu mládeže o studium technických a přírodních věd. Průzkum na toto téma přinesl zajímavou informaci o rozdílných preferencích chlapců a dívek. Zatímco u chlapců jsou v pořadí zájmu na prvních třech místech z celkem 13 technických a přírodovědných oborů počítačová technika, strojírenství a informační technologie, dívky na prvních třech místech uváděly vědy o přírodě, matematiku a chemii.