Od ledna do června letošního roku dodala společnost ČEZ Prodej 2 506 domácích fotovoltaik. Oproti loňskému roku je to nárůst o 55 %. Nejvíce střešních solárních systémů nainstaloval ČEZ Prodej v prvním pololetí ve Středočeském kraji – dohromady 747, tedy zhruba 30 % z celkového počtu. S odstupem následuje Plzeňský kraj (376 fotovoltaik) a Moravskoslezský kraj (222 fotovoltaik).
„Jsme rádi, že o fotovoltaiky je stále zájem a že lidé volí ke spolupráci právě ČEZ Prodej. Naše čísla za první pololetí jsou opět rekordní, celkem máme za sebou již přes 12 000 instalací domácích fotovoltaik,“ uvedl generální ředitel ČEZ Prodej Tomáš Kadlec. „Zároveň je dobře, že jsou lidé při výběru dodavatele oproti loňskému roku opatrnější. Solární elektrárnu si domácnost pořizuje na desítky let, je dobré brát v potaz, komu svěřím její instalaci. Jsme rádi, že lidé více přemýšlejí i o tom, aby měli v budoucnu na koho se obrátit v případě, že budou chtít svou fotovoltaiku nějakým způsobem modernizovat, nebo když se něco pokazí,“ dodává Kadlec.
Téměř 70 % domácností si fotovoltaiku v prvním pololetí pořídilo v kombinaci s bateriovým systémem. Jedním z důvodů je i to, že domácnosti si pořizují větší solární instalace: zatímco průměrný výkon instalované střešní fotovoltaiky v roce 2021 byl 4,8 kWp, v roce 2022 stoupnul na 6,4 kWp a letos již činí 7,3 kWp.
Stále ale platí, že nejefektivnější využití fotovoltaiky znamená, že se co nejvíce energie spotřebuje v místě výroby. Přednostní využití vyrobené energie v obytných částech budovy podporují i podmínky státní dotace Nová zelená úsporám, které začnou platit od září 2023: na každý 1kWh elektrického akumulačního systému lze získat dotaci ve výši 10 000 korun. Na baterie může žadatel čerpat podporu maximálně do dvojnásobku velikosti elektrárny.
ČEZ Prodej letos v květnu snížil zálohy skládané zákazníky z původních 40 na nynějších 10 %. Zájemci o domácí fotovoltaiku tak neposílají velké objemy peněz dopředu, ale investici splácejí v několika krocích, jasně určených ve smlouvě. Nabídku využily již stovky zákazníků.
„V loňském roce jsme byli svědky toho, že někteří dodavatelé vybírali od zákazníků 60 %, v extrémních případech až 80 %, z celkové ceny jako zálohu předem. Bohužel, došlo k tomu, že řada lidí i přes složené zálohy získala jen částečně rozdělanou fotovoltaiku, případně se nedočkali ani toho. Proto jsme se rozhodli vysoké zálohy zcela odbourat, abychom důvěru zákazníků opět obnovili,“ řekl Petr Ouška, ředitel pro nekomoditní služby ČEZ Prodej.
ČEZ Prodej také již na jaře pro lidi, kteří o pořízení fotovoltaiky teprve uvažují, vydal základní Desatero správného výběru dodavatele:
- Prověřená historie dodavatele
- Reference zákazníků
- Transparentní náklady
- Dostatek času na pročtení smlouvy
- Přiměřené zálohy
- Realistická návratnost
- Osobní návštěva na místě
- Kompletní balíček technologií
- Individuální nabídka na míru
- Zajištění kompletní administrativy