Samoodečet není nic jiného než opsání čísla spotřeby z displeje elektroměru a jeho předání dodavateli a distributorovi k dalšímu zpracování. Právě na základě spotřeby nastavuje dodavatel zálohy, které platí zákazník za odběr elektřiny. Pokud je spotřeba nižší, jsou nižší i zálohy.
Nejjednodušším způsobem, jak samoodečet zadat, je přes webovou samoobsluhu Můj ČEZ, která funguje podobně jako internetové bankovnictví. Zadání samoodečtu přes Můj ČEZ je otázkou několika vteřin a tento způsob využívá více než 70 % zákazníků. K provedení samoodečtu v Můj ČEZ není potřeba zadat nic víc, než číslo na displeji elektroměru, zbytek vyplní za zákazníka aplikace sama.
Konkrétně v lednu zákazníci zadali 275 873 samoodečtů, z toho 80 % přes internetovou samoobsluhu Můj ČEZ. Oproti tomu loni v lednu zadali zákazníci 57 731 samoodečtů.
„Samoodečet je ideální způsob, jak mít svou spotřebu pod kontrolou a sledovat, zda není zbytečně příliš vysoká. Jsme rádi, že zákazníci v samoodečtech pokračují i v letošním roce. I my tak budeme moct lépe sledovat, jak se vyvíjí jejich spotřeba,“ uvedl generální ředitel ČEZ Prodej Tomáš Kadlec
Samoodečet je dobré zadávat jednou měsíčně, ne vícekrát, protože distribuční společnosti častější samoodečty neuznávají.
Počet samoodečtů zasílaných zákazníky začal stoupat v průběhu loňského roku, zejména s přechodem na zastropované ceny, kdy samoodečty pomáhaly nastavit co nejlépe zálohy. Zákazníci loni zadali 1,4 milionu samoodečtů, tedy 3,5krát více než v roce 2021. Jen v samotném posledním čtvrtletí provedli zákazníci 738 000, více než za celý rok 2021. Samoodečty ukázaly, že řada domácností energiemi aktivně šetří, takže i přes změnu ceníku na cenové stropy zůstala výše jejich záloh na stejné úrovni.
Inspiraci, jak účinně snížit svou spotřebu, nabízí ČEZ i prostřednictvím svého poradenského portálu www.setrim.cz. Rady a tipy konkrétně pro svou domácnost na něm hledalo již milion a půl uživatelů.