Šňůra aut a v každém jen řidič, to je obvyklá realita dojíždění do práce. Celosvětový trend přednostního využívání osobních aut k přepravě do zaměstnání, který vede k nárůstu aut na silnících i na parkovištích, se ale Jaderné elektrárně Dukovany podařilo zvrátit. Do speciální aplikace HitchMe, která umožňuje koncept sdílení jízd, se za první rok zapojilo 807 pracovníků z asi dvou tisícovek zaměstnanců a dodavatelů.
„Rychlost, se kterou začali zaměstnanci používat aplikaci pro sdílenou jízdu, nás mile překvapila. Přes devět tisíc spolujízd dokazuje, že našim zaměstnancům záleží na odpovědném chování. Tento pilotní projekt se v Dukovanech osvědčil, a proto zavedení podobných konceptů zvažujeme také v našich dalších lokalitách,“ vysvětluje členka představenstva Skupiny ČEZ Michaela Chaloupková.
Sdílená doprava do zaměstnání prospívá životnímu prostředí: snižuje emise, prašnost a hluk. Navíc zvyšuje pružnost i rychlost dopravy a šetří účastníkům peníze za cestu do práce. V Dukovanech, které jsou jedním z největších bezemisních zdrojů v republice, se rozhodli zaměstnance a dodavatele motivovat k vyzkoušení spolujízdy i prostřednictvím vyhrazených parkovacích míst. Denně totiž do jaderné elektrárny na rozhraní Vysočiny a Jihomoravského kraje dojíždí kolem 2000 zaměstnanců a dodavatelů. Největší dopravní zatížení je v období odstávek, z nichž jedna právě probíhá na třetím výrobním bloku.
„Už první měsíce ukázaly účinnost systému. Během prvního roku se do něj zapojilo 807 uživatelů, díky kterým denně šetříme nejen desítky parkovacích míst, ale především naši planetu. Těch 278 022 ušetřených kilometrů navíc přispívá ke zvýšení dopravní bezpečnost,“ sdělil Roman Havlín, ředitel jaderné elektrárny Dukovany. Zájem zaměstnanců o sdílenou jízdu je dlouhodobý a počet uživatelů aplikace HitchMe každý měsíc narůstá.
Na aktivity spojené s udržitelným rozvojem a ochranou životního prostředí se dukovanská elektrárna soustřeďuje dlouhodobě nejen prostřednictvím podpory regionu, ale také přímo v rámci provozu elektrárny. Vedle významného snižování energetické spotřeby při výrobě bezemisní elektřiny i postupného snižování spotřeby surové vody investují také do budování dobíjecích stanic pro elektromobily a elektrokola, nebo do budování vsakovacích zařízení na dešťovou vodu. Přímo v areálu elektrárny a v jejím těsném okolí založili energetici užitnou bylinkovou zahrádku, vysadili nový ovocný sad i jadernou vinici. Zkrátka nepřichází ani fauna: elektrárna podporuje hnízdění sokolů stěhovavých, výskyt bobrů a dalších zvířat žijících přímo v areálu elektrárny nebo její blízkosti.