Jako první se za asistence starosty Libora Bzury a Ondřeje Horáka z ČEZ Distribuce (vpravo), vydala po bezpečnějším přechodu na druhou stranu silnice se syny maminka Iveta Suchomelová.
Komunikace II/262, která Františkov nad Ploučnicí protíná po celé jeho délce, je v současné době hustě zatížena zejména tranzitní dopravou. „Místa určená pro její přecházení máme v obci celkem tři. Nejsou osvětlena, což zejména za tmy nebo snížené viditelnosti značně komplikuje dopravní situaci, jelikož jen projíždějící řidiči přechody často neočekávají. Chceme proto všechny přechody zpřehlednit a zviditelnit. Jsme moc rádi, že se nám nyní díky Nadaci ČEZ podařilo osvětlit ten nejvytíženější,“ říká Libor Bzura, starosta Františkova nad Ploučnicí.
Nově osvětlený přechod navíc vede k autobusové zastávce, velmi často jej tudíž využívá většina místních, včetně malých dětí při svých každodenních cestách do školy. Díky nasvícení tak budou řidiči na místo častého přecházení upozorněni z dostatečné vzdálenosti i za tmy či zhoršené viditelnosti. „Pro bezpečnost na silnicích z pohledu chodce je nesmírně důležité vidět, ale také být zavčas viděn. Ve Františkově nad Ploučnicí to platí dvojnásob – poměrně rychlým a dlouhým úsekem tu denně projíždějí nákladní vozidla, jejichž řidiči cestu ne vždy dobře znají a přechody pro chodce nemusejí vůbec předvídat,“ konstatovala Michaela Žemličková, ředitelka Nadace ČEZ.
Nadace ČEZ společně s odborníky z řad krajských zástupců BESIP a Dopravní policie osvětluje kritické přechody a podílí se tak na systematickém zvyšování bezpečnosti na českých silnicích od roku 2013.
Další fakta:
- Přechody pro chodce jsou častým místem dopravních nehod s často tragickými následky. Devátou nejtragičtější příčinou nehod zaviněných řidičem motorového vozidla bylo v loňském roce nedání přednosti chodci na vyznačeném přechodu. Z tohoto důvodu loni zemřelo 21 chodců.
- Při rychlosti 75 km/h potřebuje řidič k reakci nejméně 31 m (1,5 s).
- Kvalitní osvětlení dokáže snížit počet střetů s chodci na přechodech až o 65 %.
- Osvětlení se projektuje na každý přechod zvlášť, do výpočtů se zahrnuje nejen šířka silnice a přechodu, ale i okolní osvětlení, barva povrchu silnice, stoupání či klesání vozovky atd.
- Osvětlení přechodu není přímo shora, ale pod mírným úhlem vždy ze směru příjezdu aut. Chodec je tak osvětlen více ze strany, aby jej řidič viděl skutečně jasně. Současně je třeba nastavit osvětlení tak, aby řidiče ani v jednom směru neoslňovalo.
Nadaci ČEZ založila energetická společnost ČEZ v roce 2002, aby zastřešila svou dárcovskou činnost. Nadace ČEZ podporuje několika grantovými programy sociální, kulturní a sportovní projekty a aktivně spolupracuje s regiony. Výší rozdělených příspěvků se řadí ke špičce nadací v České republice. Více informací na www.nadacecez.cz