Do práce autobusem a zpět domů na kole. Využívat cyklobusy umožňuje společnost ČEZ pracovníkům temelínské elektrárny devátým rokem. Zaměstnanci za netradiční službu neplatí, je bonusem v rámci jízdného. „Služba mi naprosto vyhovuje, využíval jsem ji téměř každý den. Ráno stačí nasadit kolo do držáku a odpoledne po skončení práce na něj můžu hned nasednout a vyrazit domů,“ říká Kamil Houška, jeden ze zaměstnanců.
Před lety vedení elektrárny zavedlo přepravu kol pro své zaměstnance především kvůli jejich bezpečnosti. Odpoledne je mnohem lepší viditelnost a navíc cyklisté už nemusí nikam pospíchat. Mohou tedy jet po delší trase a vyhnout se hlavnímu silničnímu tahu. Vedle toho služba přináší i benefity pro životní prostředí. Podle údajů z Evropského parlamentu se totiž osobní automobily řadí mezi největší emitenty CO2. Na celkových emisích vytvořených v dopravě se podílejí 60,7 procenty. (https://www.europarl.europa.eu/news/cs/headlines/society/20190313STO31218/emise-co2-z-aut-fakta-a-cisla-infografika).
„Hlavním přínosem je bezpečnost našich zaměstnanců. Lze ale i ukázat, že když se jich několik desítek zapojí, může to mít i nečekané přínosy pro životní prostředí,“ poznamenal Jan Kruml, ředitel JE Temelín.
Držáky na kola má Jihotrans umístěn na pěti z deseti linek zajišťujících návoz zaměstnanců ČEZ do Temelína z Českých Budějovic. Tradičně nejvíce využívaná byla linka z Českých Budějovic s nástupní stanicí sídliště Máj - Milady Horákové. Tou bylo každý měsíc přepraveno průměrně 35 jízdních kol. Celkově od roku 2012 přepravily temelínské cyklobusy 4 844 jízdních kol.
Od začátku roku elektrárna Temelín vyrobila 13,1 terawatthodin elektřiny. Společně s Dukovany jde o zdroje, které produkují největší množství čisté elektrické energie a podílí se tak výraznou měrou na bezemisní výrobě Skupiny ČEZ. Ročně se díky jaderným elektrárnám nevypustí do ovzduší přibližně dvě desítky miliónů tun CO2.