Měří sto metrů a váží jako pět osobních automobilů. Tvoří ho 478 drátků a udrželo by letící raketoplán. V Temelínské ochranné budově (kontejnmentu) mají takových lan 132. Výměnu jednoho z nich v Temelíně nedávno ukončili.
„Lano musíme ze stěny kontejnmentu vytáhnout, což s přípravou trvá přibližně dva týdny. Následně jej odborníci z ÚJV Řež kontrolují s důrazem především na odolnost vůči předpětí, materiálové vlastnosti nebo chemické složení. Jde o jedno z důležitých ověření, které provádíme jednou za šest let,“
Velmi náročná je také instalace nového více než osmitunového lana. To se totiž napíná na sílu, která by naráz zvedla šest stovek osobních automobilů. V mobilním velíně vytaženém na střechu šedesáti pětimetrové ochranné budovy odborníci z ÚJV Řež sledují milimetry.
„Po dosažení požadované hodnoty pak pět hodin napětí sledujeme. Nesmí dojít k poklesu pod předepsanou hodnotu,“
Celkově výměna jednoho předpínacího lana trvala čtyři týdny. Výsledky elektrárna dnes předala Státnímu úřadu pro jadernou bezpečnost. Jeho inspektoři mimo jiné od ČEZ dostávají každý měsíc i údaje z takzvaných tenzometrů, které měří předpětí lan. „Tím státnímu dozoru dokladujeme požadované předepnutí klíčové budovy, která odděluje reaktor od životního prostředí. Minimální požadovaná hodnota předpětí kopulových lan je 770 tun, přičemž aktuální průměrná hodnota je o sto deset tun vyšší,“ poznamenal Jan Kruml.
Ochranná budova kolem reaktoru (kontejnment)
Jde o klíčovou bezpečnostní bariéru, která odděluje reaktor od životního prostředí. Vypadá jako válec vysoký 56 metrů s průměrem 45 metrů. Betonové stěny jsou tlusté 1,2 metrů. Vydrží silné zemětřesení, odolá tornádu nebo tlakové vlně po výbuchu. Jeho význam se ukázal při havárii americké elektrárny Three Mile Island. Dohromady jeho konstrukci vyztužuje 132 ocelových lan. Tloušťka lana je 20 centimetrů a je spleteno z 478 drátků. Délka se pohybuje od 95 do 190 metrů.