Otevření Oranžového přechodu pojali v Bořanovicích jako malou obecní slavnost, včetně pohoštění. Přestřižení oranžové pásky oranžovými nůžkami, symbolické pokřtění přechodu nealkoholickým šampaňským doprovázelo vystoupení místního dua mažoretek na písničku „Šly panenky silnicí“ v podání kapely složené z bořanovických i přespolních muzikantů. Nechyběli u toho ani místní hasiči, strážníci a pochopitelně obyvatelé obce.
Nové signalizační zařízení s přídavným osvětlením vytvořilo z přechodu na kraji Bořanovic bezpečnou bránu na komunikaci ve směru Praha - Mělník. „Celé místo se poměrně nešťastně nachází přímo na velmi špatně viditelném horizontu a bylo dosud jen spoře osvětlené. Řidiči si tak začátku obce na delším rovném úseku silnice často ani nemuseli všimnout. Přechod je navíc v těsné blízkosti autobusové zastávky a počátku obytné zástavby, který je hojně využívaný jak místními, tak návštěvníky obce," poznamenal starosta Bořanovic Libor Řápek.
Okraj obce byl v minulosti často místem dopravních nehod, ta poslední si začátkem loňského roku vyžádala vážné zranění chodce přímo na inkriminovaném přechodu. Proto padlo rozhodnutí, obohatit jej o bezpečnostní prvky, které auta na přítomnost chodců upozorní z dostatečné vzdálenosti i za zhoršeného počasí a snížené viditelnosti. Kromě semaforu s danou provozní dobou pořídila také speciální osvětlení, které bude přechod střežit nepřetržitě.
Na instalaci semaforu s přídavným osvětlením přispěla obci 120 000 korunami Nadace ČEZ, která pod dohledem odborníků z řad krajských zástupců BESIP osvětluje nebezpečná místa na českých silnicích už čtvrtým rokem v řadě. „Správné osvětlení přechodů pomáhá všem účastníkům silničního provozu k lepší orientaci. Přechod v Bořanovicích je typickým příkladem nebezpečného místa, kde je třeba dbát maximální opatrnosti a prevence, k nimž kvalitní osvětlení nevyhnutelně patří. Takových míst je na českých silnicích bohužel stále hodně, proto ke zvyšování jejich bezpečnosti budeme pomáhat i nadále," uzavřela Michaela Žemličková, ředitelka Nadace ČEZ.
Další fakta
- Přechody pro chodce jsou častým místem dopravních nehod s často tragickými následky. Devátou nejtragičtější příčinou nehod zaviněných řidičem motorového vozidla bylo v loňském roce nedání přednosti chodci na vyznačeném přechodu. Z tohoto důvodu loni zemřelo 21 chodců.
- Při rychlosti 75 km/h potřebuje řidič k reakci nejméně 31 m (1,5 s).
- Kvalitní osvětlení dokáže snížit počet střetů s chodci na přechodech až o 65 %.
- Osvětlení se projektuje na každý přechod zvlášť, do výpočtů se zahrnuje nejen šířka silnice a přechodu, ale i okolní osvětlení, barva povrchu silnice, stoupání či klesání vozovky atd.
- Osvětlení přechodu není přímo shora, ale pod mírným úhlem vždy ze směru příjezdu aut. Chodec je tak osvětlen více ze strany, aby jej řidič viděl skutečně jasně. Současně je třeba nastavit osvětlení tak, aby řidiče ani v jednom směru neoslňovalo.