Na 70 000 návštěvníků hamburského OMR Festivalu 2024 věnovaného digitálnímu marketingu a technologickým inovacím se na místě občerstvovalo z opakovaně použitelných misek, krabiček a kelímků opatřených speciálním strojově čitelným QR kódem natištěným přímo do obalů. Po dojedení tak mohli použité nádobí jednoduše hodit do sběrných kontejnerů, bez dlouhých front a handrkování se nad vratnou zálohou. Podobnou zkušeností si prošli například i návštěvníci fanouškovských zón fotbalového šampionátu EURO 2024 či Německého domu na Olympijských hrách v Paříži – díky vratným obalům společnosti Vytal. Trend velkých společenských akcí je totiž zkombinovat co nejmenší ekologický dopad s co největším zákaznickým komfortem.
Inovativní přístup společnosti Vytal z Kolína nad Rýnem, která pomocí digitálních technologií usiluje o udržitelnější, efektivnější a ekonomičtější využívání vratných obalů v gastronomii, zaujal i fond Inven Capital Skupiny ČEZ. V posledním investičním kole, které Inven Capital vedl, společně s NRW.Venture do společnosti investovali 8 milionů euro. Společně s 6,2 miliony eur z předchozího investičního kola v létě 2024 se tak růstový kapitál společnosti Vytal zvyšuje na 14,2 milionu eur.
Díky analýze dat získaných ze strojově čitelných QR kódů či RFID čipů na obalech dokáže platforma Vytal efektivně logisticky řídit celý systém, od plánování přes dopravu a zpětný odběr použitých kontejnerů až po jejich mytí. Díky tomu je používání recyklovatelných obalů cenově srovnatelné s těmi jednorázovými. Individuální uživatelé aplikace zase oceňují uživatelskou jednoduchost a příjemnost. Jejich kvalitní krabičky a misky lze použít až 200x, což oproti jednorázovým obalům znamená vedle eliminace odpadu také emise nižší o 85 %.
„Vytal perfektně využívá možnosti, jaké nabízí propojení moderních technologií a datové analýzy ve prospěch udržitelnosti. Míra návratnosti jejich potravinových obalů činí 99 %, což je o čtvrtinu více než u jiných systémů vratných obalů. Jejich řešení přesně zapadá do snah vytvořit cirkulární ekonomiku, kde opakované použití produktů dává smysl jak ekonomicky, tak z hlediska komfortu pro koncového uživatele. Vytal je navíc schopný rychlého růstu díky spolupráci se třetími stranami na výrobě obalů, logistice a průmyslovém mytí,“ řekla investiční ředitelka Inven Capital Kristýna Machová.
Peníze od investorů chce Vytal využít zejména na další rozvoj svého technologického řešení. Významná část také půjde na expanzi v USA, kam nedávno vstoupil, a na posílení byznysové pozice v Evropě. Zájem má především o velké kulturní, sportovní a společenské akce, jako jsou festivaly, konference či šampionáty. Dál ale bude rozvíjet i partnerství s restauracemi (ve městech, na letištích, v nákupních centrech) a jídelnami (ve firmách ale třeba i na univerzitách či v nemocnicích), které poskytují jídlo s sebou.
„Díky odborným znalostem společnosti Inven Capital v podpoře mezinárodních růstových strategií máme dobře nakročeno k dalšímu rozšíření našeho působení a k tomu, aby se naše technologické řešení pro vratné obaly stalo novým standardem v gastronomii i na akcích a v odvětví zábavného průmyslu po celém světě,“ uvedl spoluzakladatel a výkonný ředitel Vytalu Tim Breker.
Každoročně se v Evropě vyhodí odhadem 66 miliard jednorázových kelímků a krabiček na jídlo. Pokud objem těchto odpadů poroste dosavadním tempem, do roku 2030 dosáhne 108 miliard. Neudržitelný trend z pohledu odpadů, ale i zbytečné spotřeby energií, plýtvání materiály a vysokých emisí CO2, řeší nová evropská směrnice, která používání určitých typů jednorázových obalů zcela zakazuje a cílí na postupné snižování množství plastových obalových odpadů o 15 % do roku 2040.