Stačí jen pětice baterií, které neprošly přísnou výrobní kontrolou pro umístění např. v plně elektrickém voze Enyaq. A na světě je nový velký bateriový systém schopný několik hodin dodávat energii a stabilizovat energetická hospodářství středně velkého průmyslového podniku. Pro lepší představu může jít o ekvivalent několikahodinové spotřeby 40 domácností. O tyto baterie je zájem i v zahraničí, první systémy už pohání průmyslová zařízení u zákazníků společnosti Elevion Group v Nizozemsku, další se uplatní v České republice.
„Dekarbonizace si žádá chytrá a zároveň udržitelná řešení, která prodlouží životnost jednotlivých prvků moderní energetiky a sníží celkovou uhlíkovou stopu. Ukázkovým příkladem je využití baterií elektromobilů, které v sestavách velkých úložišť pomohou na cestě k dekarbonizaci našim zákazníkům z řad průmyslových podniků, městských energetických hospodářství nebo v zemědělství. K dnešku máme uzavřeno 26 smluv s českými i zahraničními firmami. Zákazníkům garantujeme provoz úložišť v řádu tisíců dobíjecích cyklů, nízkou degradaci baterií do dvou procent ročně a samozřejmě i průběžný servis systémů,“ říká generální ředitel ČEZ ESCO Kamil Čermák.
„Už dnes vidíme, že sekundární trh s bateriemi v Evropě i ve světě rychle roste. Poptávka po těchto sestavách je plošná napříč všemi sektory ekonomiky. Second-life využití a následná recyklace baterií elektromobilů se ale může okamžitě vrátit třeba i zpět do rozvoje elektromobility. Sestavená bateriová úložiště totiž mohou sloužit jako záložní zdroje ultrarychlých dobíjecích stanic v místech s méně kapacitní sítí. S přibývajícím počtem baterií, které nesplňují parametry pro provoz v elektromobilech, poroste v dalších letech i potenciál pro sestavování těchto systémů,“ říká Jaroslav Pelant, CEO Škoda X.
Bateriové akumulační systémy fungují v podnikových energetikách nejčastější v kombinaci s fotovoltaikami, zákazníci si ale v rámci řešení šitých na míru běžně nechávají instalovat i další prvky chytré energetiky: tepelná čerpadla, dobíjecí wallboxy pro elektromobily, úsporná osvětlení, ekologická vytápění a prvky technického zabezpečení budov. Pro ty nejpokročilejší firmy může být baterie základní součástí vybavení, které jim umožňuje spotové obchodování s energií nebo výhledově i poskytování flotilových elektromobilů pro službu vehicle2grid – poskytování energie z e-aut jako stabilizační služby pro provozovatele energetických sítí.
Kam second-life baterie směřují?
- Mouw Hoedliggers (Nizozemsko)
- zpracovatelský průmyslový provoz využívají bezemisní energii k řezání a svařování ocelových nosníků,
- výroba 760 střešních fotovoltaických panelů o celkovém výkonu 328 kW je ukládána do dvou bateriových systémů o celkové úložné kapacitě 600 kWh
- dříve provoz potřeboval jednorázově více energie, než kolik mohly odebrat ze sítě a firmě za to hrozily vysoké pokuty
- baterie tento problém vyřešily a nahradily záložní dieselové generátory
- Zeleninová farma Pronk (Nizozemsko) - k 1090 fotovoltaickým panelům na střechách šesti budov v areálu zeleninové farmy přibude nyní ještě bateriové úložiště o úložné kapacitě 300 kWh
- Mléčná farma Loonen (Nizozemsko) - zemědělský provoz má na střechách budov 1368 fotovoltaických panelů a bateriový systém s úložnou kapacitou 300 kWh, který pomáhá ukládat výrobní přebytky energie pro pozdější spotřebu
- EP Rožnov - dodavatel komplexních služeb v návrhu a realizaci čistých prostor, buduje inovativní energetické centrum s cílem dekarbonizace a plně bezemisního fungování firmy do roku 2040. Kromě bateriového úložiště na bázi SecondLife zde bude poprvé v Česku vyzkoušen systém vehicle-to-grid, tj. využití elektromobilů jako baterie pro stabilizaci distribuční sítě.
- Ivančice u Brna - staví v rámci městského teplárenství inovativní energetické centrum, kde otestuje energetické technologie a jejich ideální kombinaci (fotovoltaika, bateriový systém z akumulátorů elektroaut, elektrokotel, tepelné čerpadlo, chytré řízení).
Škoda Auto dlouhodobě spolupracuje se Skupinou ČEZ na řešeních pro dekarbonizaci a zvyšování energetické soběstačnosti. K největším společným projektům patří fotovoltaické elektrárny na pěti budovách servisního centra automobilky v Kosmonosech. Dále také vznikající fotovoltaiky o celkovém výkonu 2,2 MW na střechách logistické budovy Škoda Parts Center a hal v hlavním závodě automobilky v Mladé Boleslavi. Příkladem řešení na klíč z oblasti elektromobility je zase dodávka dobíjecích wallboxů pro vybraná dealerství Škoda Auto po celé České republice. Vybraná prodejní zastoupení dostala na klíč i návrh opatření a technologií k redukci energetické náročnosti objektu a snižování emisí skleníkových plynů.
ČEZ ESCO je expertem a lídrem českého trhu v oblasti úsporných energetických řešení, dodávky bezemisní a zelené elektřiny skrze certifikáty původu a partner českého průmyslu a veřejné správy na cestě k dekarbonizaci a udržitelnosti. Zajišťuje komplexní řešení energetických potřeb – od instalace decentrálních ekologických zdrojů včetně bateriových úložišť, přes firemní elektromobilitu na klíč až po projekty energetických úspor a komplexní dodávky technického zabezpečení budov (TZB). Má přibližně 2000 zaměstnanců. Mezi dceřiné společnosti ČEZ ESCO patří AirPlus, AZ KLIMA, CAPEXUS, ESCO Distribution Systems, ČEZ Energetické služby, ČEZ ENERGO, Domat Control System, E-Dome, EP Rožnov, ENESA, HORMEN a KART. Více na www.cezesco.cz
Škoda Auto postupuje v oblasti udržitelnosti podle své firemní strategie GreenFuture rozdělené do tří částí: GreenProduct zabývající se vývojem co možná nejekologičtějších vozidel, a to jak z hlediska spotřeby paliva či elektrické energie, tak použitých materiálů a možností jejich recyklace. GreenFactory zahrnuje všechny činnosti ve prospěch výroby šetrné k přírodním zdrojům. Prostřednictvím GreenRetail podporuje značka Škoda ekologické hospodaření provozoven prodejců a servisů. O svých aktuálních projektech a aktivitách v oblasti ochrany životního prostředí informuje společnost Škoda Auto ve své Zprávě o trvale udržitelném rozvoji.