28. 1. 2021

Písek přechází na elektrobusy. Má pět dobíjecích stanic a dva ultrarychlé 170kW stojany

Městská hromadná doprava v Písku kompletně přechází na elektrický pohon. Pětice nových elektrobusů má zázemí v areálu o sedmi dobíjecích stanicích, který dodala na klíč společnost ČEZ ESCO. Obnovou vozového parku MHD naplňuje město na řece Otavě svou strategii Smart Písek. ČEZ v Písku podporuje již delší dobu také individuální elektromobilitu, provozuje zde celkem tři rychlodobíjecí stanice.

Společnost ČSAD Autobusy České Budějovice provozující MHD v Písku si vybrala ČEZ ESCO k realizaci areálu dobíjecího zázemí pro flotilu pěti nových elektrobusů typu SOR EBN 11 a EBN 8. Doplňování energie v akumulátorech nových e-busů zajišťuje stejný počet dobíjecích stanic o výkonu 44 kW a také dva ultrarychlé stojany s výkonem až 170 kW.

Písek se posunuje mezi města s ekologickou veřejnou dopravou pro 21. století. Nová flotila elektrobusů je jednoznačně šetrnější k přírodě a městu přinese i výrazné provozní úspory. Věříme, že ekologické vozy ocení písecká veřejnost i návštěvníci města,“

říká Eva Vanžurová, starostka Písku.

Elektrobusy v Písku jsou realitou. Jsme moderní dopravce, který využívá moderní technologie a věří v ně. Veřejná doprava je právě tím odvětvím, které musí jít příkladem v používání ekologicky šetrných technologií. Jsme rádi, že městskou dopravu v Písku můžeme provozovat elektrobusy, které lze v současně době považovat za jedničku ekologicky úsporných vozidel,“

uvedl Vladimír Homola, generální ředitel společnosti ČSAD Autobusy České Budějovice.

„Služby ČEZ ESCO pro bezemisní hromadnou dopravu vnímám jako důležitou součást rozvoje měst a praktické naplňování konceptu smart řešení. V Písku již ČEZ ESCO dlouhodobě působí v rámci úspěšného projektu energetických úspor formou EPC, rádi tak přidáváme další „díl“ do mozaiky čistého a příjemného města pro život. Vedle technologie k napájení a kompletních servisních služeb pro sedmičku dobíjecích stanic zajistíme i osvětlení části areálu,“

doplňuje za ČEZ ESCO generální ředitel Kamil Čermák.

Zatímco pětice standardních stanic zajišťuje především noční dobíjení a balancování trakčních baterií, pro podporu vyššího denního nájezdu slouží dvě rychlodobíjecí stanice. Ty zvládnou dobít elektrobusy během jedné až dvou hodin na kapacitu postačující k dokončení turnusového oběhu. Součástí řešení z dílny ČEZ ESCO je také nově vybudovaná trafostanice připojená k distribuční síti vysokého napětí, která celý areál napájí. Kontrakt je realizován na klíč formou garantované služby po dobu 5 let.

ČEZ v jihočeském regionu buduje také infrastrukturu nutnou pro rozvoj elektromobilů. Aktuálně zde funguje 10 veřejných rychlodobíjecích stanic o výkonu 50 kW schopných doplnit většinu kapacity baterie e-auta v řádu desítek minut. Vedle tří stojanů v krajské metropoli Českých Budějovicích je stejný počet stanic právě v Písku a po jedné v Třeboni, Soběslavi, Prachaticích a Vimperku. V přípravě jsou v dohledné době stanice v dalších lokalitách. Celkově provozuje ČEZ v České republice momentálně více než 270 veřejných dobíjecích stanic. Aktuální mapa lokalit s dobíjecími stanicemi a komplexní set informací je k dispozici na www.elektromobilita.cz

ČEZ ESCO

Společnost ČEZ ESCO ze Skupiny ČEZ v oblasti elektromobility nabízí širokou paletu souvisejících služeb a produktů pro firmy, municipality a kraje. Jde například o návrh a instalaci dobíjecích stanic na klíč, elektrifikaci automobilových flotil, platformy pro dobíjení, včetně IT řešení, pronájmy či prodeje elektromobilů nebo wallboxy a kabely pro dobíjení. Pro samosprávy ČEZ nabízí realizaci a provoz dobíjecích stanic pro elektrobusy či návrhy konceptu elektromobility pro jednotlivá města a regiony.

ČSAD Autobusy České Budějovice

Společnost ČSAD Autobusy České Budějovice, je provozovatelem osobní autobusové dopravy, pravidelné linkové i nepravidelné zájezdové dopravy na území Jihočeského kraje. Společnost ČSAD Autobusy České Budějovice také zajišťuje městskou hromadnou i příměstskou autobusovou dopravu v řadě měst Jihočeského kraje a je jedním z dopravců zapojených do Integrovaného dopravního systému Jihočeského kraje.

Víte, že …
  • Skupina ČEZ se již různou formou angažuje v provozu elektrobusů v Praze, Trutnově, Třinci, Vrchlabí, Olomouci nebo Novém Jičíně?
  • energii pro nabití plné kapacity 172kWh baterií jednoho z píseckých elektrobusů dokázala loni jihočeská jaderná elektrárna v Temelíně vyrobit za necelou půlvteřinu?
  • prvním městem ČR, které elektrobus zařadilo na pravidelné lince MHD, bylo v roce 2004 Znojmo? V té době bylo také jediným evropským městem, kde e-bus jezdil ve veřejné dopravě.