„Evropa se aktuálně snaží zvýšit možnosti dovozu plynu ze států mimo Rusko. Budují se tak nové LNG terminály, které budou schopny přijímat plyn ze zámoří. O LNG je teď logicky velký zájem a Česko, které nemá moře, si pro potřeby energetické bezpečnosti a zajištění dodávek plynu pro své občany a podniky potřebuje zabezpečit kapacitu v některém z přímořských států. A to se nám nyní ve spolupráci se skupinou ČEZ povedlo,“ říká ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela a dodává: „Česku jsme zajistili možnost zpracovat v tomto terminálu každý rok plyn o objemu tří miliard metrů krychlových. To je přibližně třetina celkového objemu plynu, který jsme dováželi z Ruska. Společně jsme pro stát nově zajistili také přepravní kapacity, přes které plyn do Česka dopravíme.“
Vlastnictví kapacity v importním terminálu je nezbytnou podmínkou pro další jednání o získání LNG. Firma ČEZ proto jedná s různými dodavateli LNG tak, aby zajistila co nejvíce zkapalněného zemního plynu na nadcházející topnou sezonu. Počítá se s tím, že se terminál začne využívat okamžitě po jeho spuštění, které je plánováno na září.
„Jde o významný krok na cestě návratu k bezpečným dodávkám energií za dostupné ceny pro české občany a české firmy. ČEZ má rozsáhlý tým velmi zkušených odborníků, kteří obchodují s energiemi po celé Evropě. Využili jsme jejich znalostí a díky naší expertíze jsme získali jak kapacitu v terminálu v Eemshavenu, tak potřebné přepravní trasy. Cíleně tak pokračujeme v naší strategii zbavit se energetické závislosti na Rusku – od jaderného paliva přes dodavatelské firmy až po plyn,“ říká generální ředitel a předseda představenstva ČEZ Daniel Beneš.
Terminál LNG o celkové roční kapacitě 8 miliard kubických metrů plynu vzniká v přístavu Eemshaven v provincii Groningen na severu Nizozemska. Do terminálu se bude na speciálně upravených tankerech dovážet zkapalněný zemní plyn, který se tu následně ohřeje a takto převede do plynného skupenství. Tento plyn se následně z terminálu vpustí do přepravních plynovodů a těmi se přesune až na místo určení, v našem případě tedy do České republiky.
Terminál se bude skládat ze dvou plovoucích skladovacích jednotek a zpětného zplynování (FSRU): jde o plavidla Exmar S188 a Golar Igloo. Vedle ČEZ ho budou využívat také společnost Shell a další firmy.