Dosavadní osvětlení přechodů v blízkosti prostějovských základních škol a školky na ulicích Dr. Horáka a Jungmannova bylo krajně nevyhovující. Obzvláště v zimních měsících
a nepříznivém počasí se z dlouhé rovné ulice Dr. Horáka stávalo dopravně nebezpečné místo pro všechny tamní chodce i řidiče. „Jedná se o poměrně frekventovanou silnici. Kvůli těsné blízkosti základní školy je provoz vozidel zejména v ranních a odpoledních hodinách zvýšený
a přechody navíc přirozeně v hojné míře přechází malí školáci i další místní děti a mládež v rámci svých zájmových volnočasových aktivit,“ uvedl vedoucí odboru rozvoje a investic prostějovského magistrátu Antonín Zajíček. Situace je podobná také v blízkosti Základní školy a mateřské školy Jana Železného na ulici Jungmannova. I tam nedostatečné osvětlení tamějších přechodů komplikovalo dopravní situaci v místech častého přecházení chodců včetně dětí.
Město se tak rozhodlo vybudovat sloupy veřejného osvětlení, které přechody pro chodce na ulicích Dr. Horáka a Jungmannova zpřehlední a řidiče na přecházející upozorní z dostatečné vzdálenosti i za snížené viditelnosti. Nové bezpečnostní prvky nyní osvětlují zhruba desítku přechodů v blízkosti škol. Město za ně zaplatilo celkem 350 tisíc korun, z toho 120 tisíc pokryl příspěvek Nadace ČEZ.
Nadace ČEZ osvětluje nebezpečné přechody v České republice už od roku 2013. O dohled nad návrhem a instalací bezpečnostních prvků na přechody se starají zástupci organizace BESIP Ministerstva dopravy, s nimiž Nadace ČEZ dlouhodobě spolupracuje. „I v letošním roce pomáháme osvětlovat frekventované a nepřehledné přechody po celé republice. Základním bezpečnostním pravidlem na silnicích je totiž vidět a být viděn, což platí dvojnásob v blízkosti škol, kde je zvýšený pohyb dětí, jako například nyní v Prostějově. Kvalitní osvětlení celého dopravního prostoru poskytne řidiči dostatečný přehled o situaci na silnici,“ sdělila ředitelka Nadace ČEZ Michaela Žemličková.
Další fakta:
- Přechody pro chodce jsou častým místem dopravních nehod s často tragickými následky. Čtrnáctou nejtragičtější příčinou nehod zaviněných řidičem motorového vozidla bylo v roce 2014 nedání přednosti chodci na vyznačeném přechodu. Z tohoto důvodu se stalo 990 nehod, při nichž zemřelo 13 chodců.
- Při rychlosti 75 km/h potřebuje řidič k reakci nejméně 31 m (1,5 s).
- Kvalitní osvětlení dokáže snížit počet střetů s chodci na přechodech až o 65 %.
- Osvětlení se projektuje na každý přechod zvlášť, do výpočtů se zahrnuje nejen šířka silnice a přechodu, ale i okolní osvětlení, barva povrchu silnice, stoupání či klesání vozovky atd.
- Osvětlení přechodu není přímo shora, ale pod mírným úhlem vždy ze směru příjezdu aut. Chodec je tak osvětlen více ze strany, aby jej řidič viděl skutečně jasně. Současně je třeba nastavit osvětlení tak, aby řidiče ani v jednom směru neoslňovalo.
Nadaci ČEZ založila energetická společnost ČEZ v roce 2002, aby zastřešila svou dárcovskou činnost. Nadace ČEZ podporuje několika grantovými programy sociální, kulturní a sportovní projekty a aktivně spolupracuje s regiony. Výší rozdělených příspěvků se řadí ke špičce nadací v České republice.
Více informací na www.nadacecez.cz