„Zde v Nizozemsku se odehrává velmi důležitý krok. Účastníme se otevření prvního LNG terminálu, ve kterém má Česká republika koupenou kapacitu. Ta kapacita je taková, že pokrývá zhruba třetinu roční spotřeby plynu pro Českou republiku. Máme zde uzavřený dlouhodobý kontrakt na pět let. Myslím, že toto je dobrý příklad nejen akceschopnosti české vlády a společnosti ČEZ, jejímž prostřednictvím jsme tuto věc realizovali, ale je to především velký příklad evropské spolupráce,“ uvedl předseda vlády Petr Fiala. „Dnes je naplněnost našich zásobníků plynu 84 %. Jsme připraveni na nadcházející zimu. Cílem je, abychom měli v ČR dostatek energie pro domácnosti, veřejné instituce i podniky a aby energie byla za přijatelné ceny. Na provozu tohoto terminálu a na tom, že plyn dostaneme do České republiky, se podílí řada zemí. Vedle Nizozemska také Francie či Německo.“
„O možnosti získat podíl v LNG terminálu v Nizozemsku jsme jednali od letošního dubna. Je to jeden z dalších kroků, díky kterým se postupně zbavujeme energetické závislosti na Rusku. V tomto případě nám dodávky zemního plynu nahradí až třetinu spotřeby plynu. Jedná se o historický okamžik pro energetickou bezpečnost České republiky, nikdy jsme totiž podíl na LNG terminálu neměli,“ doplnil ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.
Zařízení o celkové roční kapacitě 8 miliard kubických metrů nacházející se v přístavu Eemshaven v provincii Groningen tvoří dvě plavidla, Golar Igloo a Exmar S188, umožňující skladování a zpětné zplyňování (FSRU). Do terminálu se bude na speciálně upravených tankerech dovážet zkapalněný zemní plyn, který se po ohřátí v terminálu a převedení do plynného skupenství vpustí do soustavy přepravních plynovodů. Vedle ČEZ si kapacity v terminálu vyblokovaly další známé energetické společnost, nizozemský Shell a francouzská Engie.
„Je velmi dobrou zprávou, že Gasunie spolu se všemi zúčastněnými stranami doma i v zahraničí dokázala tak rychle zprovoznit nový LNG terminál. Dovoz LNG je vedle maximální úspory energie a naplnění zásobníků dalším nepostradatelným prvkem pro bezpečnost dodávek plynu v nadcházející zimě. Nový terminál pro zkapalněný plyn je v rámci snižování závislosti na energii z Ruska důležitým krokem nejen pro Nizozemsko, ale i pro celou Evropu,“ uvedl nizozemský ministr klimatu a energetiky Rob Jetten.
Vlastnictví kapacity v importním terminálu, který Česká republika získala v polovině června, bylo první nezbytnou podmínkou pro další jednání o získání zkapalněného zemního plynu. O měsíc později splnil ČEZ ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu také druhou podmínku: získal přepravní kapacitu pro dopravu plynu z Nizozemska do Česka. První tanker už je na cestě.
„První zásilka LNG dorazí zhruba za 10 dnů a půjde o tanker o kapacitě 100 milionů kubických metrů, který přijede ze Spojených států od společnosti Cheniere. Další budou následovat. Do konce roku máme nasmlouváno ještě celkem osm slotů pro osm lodí o podobné kapacitě a obdobným tempem budeme pokračovat i nadále,“ řekl generální ředitel ČEZ Daniel Beneš.
„EemsEnergyTerminal významně přispívá k bezpečnosti dodávek a pomáhá Nizozemsku a Evropě snížit jejich závislost na ruském plynu. V dlouhodobějším horizontu chce Gasunie využít terminál pro zelený vodík. EemsEnergyTerminal tak bude Nizozemsku i Evropě přispívat k zásobování energií po mnoho příštích let,“ uzavírá generální ředitel společnosti Gasunie Han Fennema.
Víte, že:
- přeprava LNG na velké vzdálenosti je totiž možná jen díky předchozímu zchlazení plynu na mínus 160 °C a stlačením do kapalné podoby
- jako FSRU jsou využívány hlavně LNG tankery, které jsou dovybaveny zařízením na regasifikaci LNG
- jejich výhodami jsou
- jednodušší schvalovací legislativa – terminály na pevnině podléhají přísnějším stavebním předpisům, u plovoucích terminálů stačí hlubokovodní přístav
- nízké počáteční náklady – ve srovnání se stejně velkými terminály na pevnině jsou na úrovni 50-60 %
- flexibilita – po použití je lze prodat nebo přepravit jinam
- v terminálech se zkapalněný zemní plyn po ohřátí znovu změní na plyn a soustavou přepravních plynovodů putuje k odběratelům
- od září 2022 je mořský vjezd do přístavu v Eemshavenu upraven tak, aby byl schopen přijímat LNG carga o délce 300 metrů, šířce 50 metrů a ponoru 12 metrů
- LNG se ohřívá pomocí tepla mořské vody, čímž se znovu získá plynné skupenství a soustavou přepravních plynovodů putuje k odběratelům
- kapacita v terminálu je nakoupena na pět let od září 2022 do září 2027.