22. 6. 2017

Tři kamarádi vysvětlili fotbalovou falši a vyhráli pro Gymnázium Jiřího z Poděbrad 200 tisíc korun v soutěži „Vím proč“

Poděbrady - Spolužáci Bohumil Homola, Karel Palata a Daniel Vyhlídal z Gymnázia Jiřího z Poděbrad v Poděbradech natočili do soutěže „Vím proč“ video vysvětlující fyziku za rotací míče při fotbalové falši. V konkurenci 150 příspěvků jim odborná porota přiřkla vítězství a s ním spojených 200 tisíc korun pro školu. Do soutěže, kterou Skupina ČEZ podpořila výpočetní technikou pro nejlepší a dvakrát 200 tisíci korunami pro školy vítězů, se přihlásili žáci z 96 škol z celé České republiky.

Vítězové - Poděbrady

Spolužáci Bohumil Homola, Daniel Vyhlídal a Karel Palata (zleva) z Gymnázia Jiřího z Poděbrad v Poděbradech natočili do soutěže „Vím proč“ video vysvětlující fyziku za rotací míče při fotbalové falši. V konkurenci 150 příspěvků jim odborná porota přiřkla vítězství a s ním spojených 200 tisíc korun pro školu.

Od října loňského do března letošního roku mohli žáci základních a středních škol na webové stránky www.vimproc.cz vkládat videa s pokusy vysvětlující nějaký fyzikální jev. Odborná porota ta nejzajímavější obodovala a vybrala tři vítězné příspěvky v kategorii základních a tři v kategorii středních škol. Všichni autoři videí dostávají tablety, první umístění navíc 200 tisíc korun pro svou školu. Ten letos Gymnáziu Jiřího z Poděbrad přihráli spolužáci Bohumil, Karel a Daniel díky videu Magnusův efekt.

„Nápad přihlásit se do „Vím proč“ navrhl náš učitel fyziky. Nikdy předtím jsme se žádných soutěží neúčastnili, tohle byla naše první,“ říká Bohumil Homola, jeden z autorů vítězného videa. Spolu s ním Magnusův jev vysvětlovali Karel Palata a Daniel Vyhlídal. „Magnusův jev jsme si vybrali, protože se s ním mnoho lidí setkává ve sportu, ale jen málokdo si ho dokáže vysvětlit. I nám trvalo týden, než jsme přišli na to, jak ho co nejlépe popsat. Zpracovat video už pak bylo záležitostí několika dní,“ dodává Daniel. „Fyzika nás baví hlavně díky našemu skvělému učiteli,“ doplňuje své spolužáky Karel, „předmět podává zábavnou formou a zapojuje do výuky poučné a někdy i vtipné pokusy.“ Díky mladým fyzikálním nadšencům si gymnázium bude moci nakoupit vybavení do učeben technických předmětů. O zábavné pokusy by tedy mělo být postaráno i do budoucna.

„Máme radost, že „Vím proč“ stále táhne a že nám jsou věrní účastníci z minulých ročníků. Během čtyř let natočilo 1 170 dětí z celé České republiky 861 fyzikální pokus. Zajímavé je, že mnohem aktivnější jsou dívky – soutěží jich o třetinu více než chlapců,“ říká Pavel Puff, manažer Útvaru strategický nábor Skupiny ČEZ. Jak dodává, systematickému náboru a podpoře technického vzdělávání se ČEZ věnuje již od roku 1992. Podporuje například matematické a fyzikální olympiády. V rámci svého vzdělávacího programu Svět energie připravuje studijní materiály pro všechny typy škol a zapojuje své odborníky do výuky na vysokých školách.

Na druhém místě v kategorii ZŠ se umístili Pavel Buřita, Patrik Zajíc a Ondřej Budka z Gymnázia Frýdlant s videem Lom světla.  První dva jmenovaní bodovali v soutěži již vloni, kdy skončili na třetím místě. V kategorii SŠ bylo dívčí duo Markéta Pavlovcová a Michala Brodská z českobudějovického Gymnázia J. V. Jirsíka s příspěvkem Easy vtipná nenewtonská kapalina.

Třetí příčku v kategorii ZŠ obsadila výherkyně loňského ročníku Anežka Laryšová z Karviné-Ráj s videem Podtlak ve sklenici. Dvanáctiletá fyzikální nadšenkyně do letošního ročníku poslala suverénně nejvíce videí – celkem dvanáct. Michal Ficbauer ze SPŠ Hradecká z Hradce drží třetí příčku v kategorii středních škol s videem Zdvojovač napětí. Všichni autoři těchto pokusů získávají tablety.

Více informací na http://www.kdejinde.cz/cs/pedagogove/matematicke-a-fyzikalni-olympiady.html a na http://www.facebook.com/PracevCEZu