Závěrečná etapa exkurze vedla kolem vývodů vodní elektrárny Orlík.
Setkání Klubu Svět energie pro vyučující přírodovědných předmětů pořádá energetická společnost několikrát do roka na různých místech v ČR. Poprvé se sešli před deseti lety, přičemž smyslem jeho založení byl přenos novinek v energetice dál na mladé lidi, které mohou nejvíce oslovit právě jejich pedagogové. Zároveň ovšem vznikla nová koncepce školství, která mimo jiné kladla důraz na nové vzdělávací programy. Patřilo mezi ně i to, že žáci a studenti by se měli více věnovat vlastnímu pokusnictví během výuky. Tehdejší koordinátorka vzdělávacího programu ČEZ Marie Dufková tak přidala k exkurzím i semináře, na nichž se učitelé dodnes seznamují s interaktivními možnostmi výuky i jednoduchými fyzikálními pokusy.
Proto se i nyní pedagogové z Prahy, Teplic, Dřevohostic, Dubné, Ústí nad Orlicí, Krhanic, Sezimova Ústí, České Lípy, Chrudimi, Písku, Nezamyslic, Liberce, Tlučné a Brna mohli blíže seznámit s řadou fyzikálních pokusů. „Ukazoval jsem jim, jak se s jednoduchými i složitějšími pomůckami dá ve třídě vyrobit a přenášet elektrická energie,“ poznamenal k tomu Peter Žilavý z matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Účastníci setkání si ovšem vyslechli i poutavé vyprávěním bývalého hrázného Zdeňka Zítka, který za padesát let u vody zažil ledacos, včetně posledních dvou největších ničivých povodní. Místní regionalista Martin Slavík pro změnu hovořil o historii kraje v okolí Orlické přehrady.
„Jsme v Klubu Svět energie od samého začátku. Vždy se podíváme někam, kam bychom se jako normální smrtelníci nedostali, nebo bychom vše viděli jen v klasické návštěvnické formě určené pro běžné exkurze. Nedávno jsme proto byli na exkurzi v Elektrárně Tušimice a vodního díla Nechranice, dnes jsme na Orlické přehradě. Prakticky každý rok se nám povede se Skupinou ČEZ někam podívat. Nové poznatky ihned předáváme dál studentům případně rekvalifikantům, kteří, jakožto starší ročníky, se opravdu ptají na vše,“ shodli se Zdeněk Vavřík a Ladislav Urban ze Střední průmyslové školy dopravní v Praze, první učí fyziku a chemii, druhý veškeré elektropředměty. Jak ještě dodali, zatím měli vždy štěstí, že se stihli zaregistrovat před naplněním kapacity, takže každý rok poznají něco nového.
Poměrně silné zastoupení měli tentokráte pedagogové ze severních Čech, kteří prakticky tvořili čtvrtinu účastníků. „Jsem v Klubu Svět energie již pět let a tohle je můj první výjezd. Na ty předchozí jsem se nestihla nikdy včas přihlásit. Mrzí mne to, protože jsem určitě přišla o spoustu pěkných zážitků a hlavně poznání něčeho nového. Samozřejmě, vše si fotím a už také plánuji, jak toho využiji během výuky,“ řekla například Veronika Kuncová, která učí fyziku, matematiku a dílny na ZŠ Maršovská v Teplicích.
Velice pozitivně hodnotila návštěvu vodní elektrárny Orlík i Martina Krausová, učitelka matematiky a fyziky na teplickém gymnáziu. Ač je v Klubu od samého začátku, dostala se na podobnou exkurzi teprve podruhé: „Je to obohacení mých teoretických znalostí. Lépe se pak žákům vykládá o něčem, co jsem viděla na vlastní oči, než o tom, co znám jen třeba prostřednictvím internetu.“ Zuzana Hadrbolcová, která učí fyziku a matematiku na ZŠ Špičák v České Lípě, byla unesena nejen vodní elektrárnou, ale i pokusy Petera Žilavého. „V Klubu jsem pouhé dva měsíce a už se mi poštěstilo absolvovat takové zajímavé setkání. Stoprocentně vše přenesu do výuky, jak pokusy, tak i poznatky z vodní elektrárny.“
Vzdělávací program Svět energie jako takový ovšem energetická společnost ČEZ založila již v roce 1992 s cílem zvýšit zájem mládeže o studium technických oborů a v budoucnu případně i jejich zájem o zaměstnání v této oblasti. Učitelům tak nabídla účinnou pomoc při zapojování fyzikálních témat do školních vzdělávacích programů. V roce 2006 získaly semináře vzdělávacího programu akreditaci Ministerstva školství a tělovýchovy ČR. ČEZ je přitom dodnes jedinou českou průmyslovou společností, která poskytuje tak dlouhodobý, systematický a komplexní program na podporu vzdělávání. Mezinárodní mise IAEA OSART, první svého druhu prověřující komplexně provozovatele jaderných elektráren, označila již na podzim 2013 dokonce vzdělávací program Svět energie a jeho veškeré aktivity, hlavně vyzdvihla ty na téma „jádro“, jako příklad dobré praxe a dala ho za vzor ostatním provozovatelům jaderných elektráren.
V současné době sdružuje Klub Svět energie více než 600 pedagogů ze všech typů základních a středních škol v České republice.