Energetici tak navazují na předchozí testy, které prováděli ve skladu použitého paliva.
„Kontejner jsme převzali v závěru roku. Nejprve jsme s prázdným kontejnerem zkoušeli transporty do skladu, odbavení v hlavním výrobním bloku a manipulace ve skladu,“
Právě probíhající odstávka prvního bloku umožnila energetikům odzkoušet klíčové práce, které probíhají přímo na reaktorovém sále. Především šlo o zavezení paliva do kontejneru. Místo reálného paliva použili imitátor. Ten postupně umístili na každou z 19 pozic uvnitř kontejneru.
„Zkoušky splnily svůj účel. Ověřili jsme si činnosti, které jindy než během odstávky ověřit nemůžeme. Vedle zavezení paliva, je to například odvodnění, vysoušení kontejneru nebo montáž vík,“
Například jen vysoušení zabere téměř celý den. Provádí se vakuově pomocí speciální trubice. V kontejneru se snižuje tlak až na cca setinu atmosférického tlaku a tím se odvádí zbytková vlhkost.
„Smlouvu s plzeňským výrobcem jsme uzavřeli v roce 2015 na základě výsledku standardního výběrového řízení. Škoda JS nám do roku 2035 postupně dodá 60 kontejnerů. Ročně to bude od dvou do šesti kusů, podle aktuálních potřeb Temelína,“
První temelínský blok je odstaven od 1. března. Aktuálně je z reaktoru vyvezeno palivo. Pokračují kontroly turbíny, bezpečnostních systémů. Obnovit výrobu elektřiny by měl blok v závěru dubna. Od začátku roku Temelín vyrobil 3,9 TWh elektřiny.
Těleso kontejneru ŠKODA 1000/19 představuje válec z kované oceli s vnějším průměrem cca 2,3 m a výškou 5,6 m v konfiguraci pro skladování. V prázdném stavu váží téměř 105 tun a při zaplnění palivovými soubory je jeho hmotnost téměř 119 tun. Stěna tělesa má tloušťku 410 mm a zajišťuje odstínění radioaktivního záření. Palivo v něm může být umístěno až 60 let.