V případě středních Čech si lze dobít e-vůz u rychlodobíjecích stanic v Berouně u Kauflandu nebo před železniční stanicí. Rovněž v Kolíně jsou hned dvě stání, a to přímo na autobusovém terminálu či na parkovišti u Kauflandu. Další jsou na exponovaných místech u různých autodomů či odpočívadel s občerstvením u sjezdů z dálnic, konkrétně jde o Choťánky (D11/42. km), Loket (D1/66. km), Velkou Dobrou (D6/16. km) a Žebrák (D5/34.km). Stranou není ani obchodní zóna v Arménské ulici v Kladně, parkoviště Hotelu U krbu ve Vestci či u Elektrárny Mělník, případně u Zákaznického centra ČEZ v Mladé Boleslavi. Zcela nejnovější přírůstek mezi středočeskými rychlodobíjecími stanicemi se nachází na parkovišti Kauflandu v Rakovníku. Vzhledem k tomu, že byla zprovozněna v dubnu letošního roku, ještě do statistiky za první čtvrtletí nezasáhla. Poměrně dost jsou využívány i standardní stanice s pomalým dobíjením. Ty se nacházejí v Chrášťanech, Neratovicích, Sedlci-Prčicích, Cerhenici, u Elektrárny Mělník a ÚJV Řež.
„Počet elektromobilů v České republice překonal hranici 3,5 tisíce, když jen za první tři měsíce letošního roku přibylo hodně přes 800 e-aut. Je jasné, že poptávku po veřejném dobíjení dynamicky rostoucího počtu vozů dnes už plně zvládnou pokrýt jen lokality se dvěma a více stojany. Právě se na takové lokality budeme chtít cíleně zaměřovat. Do konce roku bychom chtěli překonat hranici 250 stanic v naší síti. Odhadujeme přitom, že objem elektřiny odebrané letos na našich stojanech prolomí hranici 3 milionu kWh. Jsme rádi, že výstavbu sítě můžeme zčásti financovat díky získaným prostředkům z dvojice grantů evropského programu Connecting Europe Facility,“ říká Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ s tím, že s dalšími stanicemi se na západě Čech počítá i do budoucna.
Stanice běžného dobíjení je vybavena dvěma nezávislými zásuvkami se standardem Mennekes o parametrech dobíjení 32 A/400 V nebo 16 A/400 V. Za použití nabíjení AC s výkonem až do 22 kW trvá nabíjení cca 1-3 hodiny. V případě rychlodobíjecí stanice ABB je dobytí většiny akumulátoru otázkou 25 minut. Mají totiž DC konektory, které umožňují nabíjení s výkonem až do 50 kW. „Většinu nově budovaných lokalit již jednotně osazujeme právě rychlodobíjecími stanicemi ABB, k jejichž standardní výbavě patří zejména DC konektory s nabíjecími standardy jak pro auta asijských producentů, tak i evropské vozy. Stanice jsou připojeny k platformě fungující na principu cloudu, která umožňuje monitorovat zařízení v reálném čase a provádět vzdálenou diagnostiku,“ doplňuje Tomáš Chmelík.
Síť veřejných dobíjecích stanic Skupiny ČEZ se svým rozsahem vyrovná větším řetězcům klasických čerpacích stanic. Začala vznikat v roce 2012 a od té doby se ze zelených stanic s logem ČEZ stal jeden ze symbolů této formy ekologické dopravy. Za loňský rok u nich načerpaly elektromobily celkem 1 963 523 kWh elektřiny, což je ekvivalent 54 542 plných dobití elektromobilu střední třídy s kapacitou baterie 36 kWh. Zároveň jde o téměř 105procentní nárůst oproti roku 2018, kdy v celé síti „dobíječek“ elektrická auta načerpala 959 115 kWh. Celkem loni e-auta zastavila u stojanů ČEZ k dočerpání energie ve 153 612 případech.