5. 10. 2024

Virtuální brýle i soutěže. Setkání s energií přináší do škol netradiční výuku

Výlet do nitra jaderné elektrárny, zážitek s virtuálními brýlemi, diskuse o obnovitelných zdrojích i ukládání energie nebo soutěže o gumové medvídky. To a mnoho dalších zajímavostí přináší do škol vzdělávací interaktivní projekt Setkání s energií, který v září započal druhou sezonu. ČEZ přivádí do škol operátory Temelína a Dukovan, vysokoškolské pedagogy a nezávislé odborníky na energetiku, aby se studenty probírali klíčová témata současné i budoucí energetiky.

Po spuštění letos v dubnu se stal program hitem, školy si během jediného dne rezervovaly všechny termíny až do konce školního roku. Za tři měsíce proběhlo 136 setkání pro 162 tříd z 57 škol, program absolvovaly více než tři tisícovky studentů. Stejně tak už jsou zaplněné semináře až do prosince.

 „Ze zkušenosti víme, že učitelé mají o naše vzdělávací projekty velký zájem. Navíc čím je program interaktivnější a názornější, je pro studenty zajímavější. Proto jsme doplnili povídání odborníků o co nejvíc fyzikálních pokusů. Díky virtuální realitě ReakTour si děti mohou technologii prohlédnout téměř naživo,“ uvedla Kateřina Bartůšková, vedoucí útvaru informační centra a vzdělávání Skupiny ČEZ.

První seminář nového školního roku, který se uskutečnil v Gymnáziu Ostrava-Zábřeh, vedl Ondřej Kořistka, který gymnázium před lety vystudoval. „Vlastně docela nedávno jsem tady seděl ve stejné fyzikální učebně jako dnes vy,“ řekl studentům kvarty Kořistka, radiační fyzik, který dnes působí jako pedagog na FJFI ČVUT v Praze.

 

JAKO NA TÁBOŘE

Přístup prezentujících teenagery zaujal. „Čekal jsem, že to bude klasická beseda, slova a slova, žádná akce, ale opak byl realitou. Beseda byla úžasná, neustále jsem se smál a dozvěděl jsem se plno hodnotných informacích, které mě určitě v životě posunou dál. Užil jsem si virtuální prohlídku Dukovan a byl jsem ohromen obrovskou stavbou, která vrhala stín na okolí. Bylo to něco, co se nedá popsat, ale jenom vidět. Jak se říká u nás na táboře: Slova nestačí, zažij víc!“ řekl po besedě 14letý Jan Linhart.

Program bavil i dívčí část auditoria. „Zaujala mě virtuální realita, tu jsem ještě nikdy nezažila. Když jsem se najednou ocitla v chladicí věži, bylo to fakt fascinující. Hezká byla celá beseda – moc se to na naší škole nestává, že by mne vyučování tak bavilo,“ popsala své zážitky Ivana Pelikánová (14).

Spokojenost zavládla i mezi pedagogy. „Tyto besedy o energetice mají velký přínos pro žáky, kteří se mohou dozvědět nejnovější informace a poznatky přímo od odborníků z praxe. A musím říct, že beseda byla velmi zajímavá i pro mě jako učitele,“ říká zástupkyně ředitele Lenka Plachtová, která před lety jako fyzikářka nadchla pro přírodní vědy lektora Ondřeje Kořistku.

Vzdělávací program Skupiny ČEZ zahrnuje různé typy oborných stáží pro středoškoláky a vysokoškoláky, programy pro žáky základních škol, školní exkurze do areálů a infocenter Skupiny ČEZ nebo třeba živě vysílané prohlídky z interaktivního TV studia Virtuálně v elektrárně. I díky těmto aktivitám se ČEZ daří průběžné pokrývat personální potřeby i přes zpravidla náročné požadavky na technické vzdělání nebo odbornou způsobilost.