„Vedle pandemických omezení bylo pro nás loni hlavní překážkou dění na světových trzích, které znamenalo zdražování některých materiálů a technologií nebo prodlužování dodacích lhůt. Přesto se díky úsilí našich specialistů, infrastrukturních partnerů a také přeci jen pružnějšímu schvalovacímu prostředí podařilo poprvé dát do služeb řidičům více než 100 nových stanic za rok. Letošním úkolem je udržet toto tempo, pokračovat v loni zahájené výstavbě ultrarychlých stanic schopných významně zkrátit časy dobíjení a nabídnout služby velkých hubů. Jen místa se třemi a více stojany totiž dnes v nejvytíženějších místech zvládnou pokrýt rychle rostoucí poptávku,“ říká Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.
Počet stojanů v síti vyšší o 41 %, růst odebrané ekologické elektřiny o 44 %. To je vysvědčení za rok 2021 pro největší českou síť veřejných dobíjecích stanic sloužící elektromobilům. Oproti 2,44 milionu kWh v roce 2020 jde o dramatické zvýšení, o které se rovným dílem zasloužilo jak výrazné rozšíření sítě, tak pokračující boom elektrických aut v Česku. Těch čistě elektrických loni na českých silnicích podruhé za sebou přibylo více než 3 tisíce. Řidiči e-aut loni u stanic ČEZ zastavili k „tankování“ více než 230tisíckrát. Načerpali přitom energii, která by až po okraj naplnila baterie 97 878 elektromobilů střední třídy s kapacitou baterie 36 kWh nebo pro cestu flotily 587 e-aut kolem světa.
„V Ústeckém kraji ČEZ aktuálně provozuje 29 veřejných dobíjecích stanic, z toho 21 rychlodobíjecích. Kromě krajské metropole jsou například také v Děčíně, Litoměřicích, Mostě, Roudnici nad Labem, Teplicích a u dálnice D8. Loni řidiči e-aut na těchto stanicích odebrali celkem 256 005 kWh ekologické energie, tj. palivo pro 7111 plně nabitých elektromobilů střední třídy nebo dost energie pro 42 e-aut na cestu kolem světa. Rok před tím to bylo celkem 160 596 kWh. Meziročně tak odběry na stojanech ČEZ v Ústeckém kraji vzrostly o více než 59 %,“ uvedl dále Tomáš Chmelík.
V hitparádě stanic Ústeckém kraji podle odběrů dominovaly stojany v lokalitách Kaufland Teplice, na pobočkách sítí Benzina a McDonalds u dálnice D8, u prodejny Kaufland v Ústí nad Labem a čerpací stanice Shell v Roudnici nad Labem Nahoru šel celkový počet dobíjení. Zatímco v roce 2020 byly stojany ČEZ v permanenci 9 650krát, loni to bylo v 12 747 případech. Průměr energie načerpané při jednom dobití přitom postupně vystoupal z 16,6 kWh v roce 2020 na loňských 20,1 kWh.
Řidičům garantuje ČEZ u většiny svých stojanů odběr skutečně bezemisní energie – a to díky certifikaci původu elektřiny z obnovitelných zdrojů operátora trhu OTE. Rychlodobíjecí stanice o výkonu 50 kW dnes tvoří 80 % sítě a umožňují v jednu chvíli dobíjení dvou elektromobilů. Kromě toho začal ČEZ loni stavět stanice o výkonech od 150 do 180 kW umožňující výrazně snížit dobu čerpání energie. Pět těchto nových stojanů funguje u dálnice D1.
Loni řidiči absolvovali 203 703 dobíjení u stanic ČEZ. Bylo to o 24,5 % více než 185 329 „tankování“ v roce 2020. Zatímco průměrný odběr elektřiny při jednom „tankování“ se byl předloni 13,6 kWh, loni vzrostl na 15,2 kWh. Řidiči se tak na svých cestách opět zásobili větším objemem energie. Nejvíce energie řidiči odebrali už tradičně v Praze a ve Středočeském kraji, hitparádě stanic dominovaly stojany v hlavním městě a u hlavních dálničních tahů na D1, D10, D11 a na vybraných lokalitách prodejen Kaufland a restaurací McDonald´s.
V nabídce dobíjecích stojanů pro e-auta si ČEZ na českém trhu dlouhodobě udržuje zhruba 50% podíl. Více na http://www.elektromobilita.cz/cs/mapa-dobijecich-stanic.html. Celkový instalovaný výkon všech dobíjecích stanic v síti překročil 25 MW, stejně velká je třeba středně velká vodní elektrárna zásobující bezemisní elektřinou domácnosti 65tisícového města. Každá z více než 385 stanic představuje dva dobíjecí body, takže síť může v jednom okamžiku dodávat ekologickou energii do baterií 770 elektromobilů.