Místo elektrokotle tepelné čerpadlo Mitsubishi, na střechu fotovoltaiku s výkonem až 10 kWp a k ní Battery Box pro ukládání energie, to si odnáší výherkyně letní akce ČEZ úsporný dům, paní Pavla z Příbramska. V srpnovém hlasování, v němž lidé z celého Česka rozdali 10 finalistům přes 54 tisíc hlasů, získala celou třetinu všech sympatií, což ji zajistilo jasné prvenství. Bezplatnou instalaci všech technologií v jejím domě ČEZ Prodej uskuteční ještě do konce letošního října.
„Kvůli vyšší spotřebě jsem musela v době vysokých cen omezit některé své záliby a koníčky, protože mi narostly účty za elektřinu. Možnost vyřešit úspory energií koncepčně pomocí moderních technologií mi přijde skvělá a jsem šťastná, že můj domek byl díky hlasům veřejnosti vybrán jako vzorový příklad. Sama jsem hrozně zvědavá, jak se soláry a tepelné čerpadlo do mojí spotřeby promítnou už tuhle zimu,“ uvedla výherkyně Helena.
„Víme, že o instalaci fotovoltaiky uvažuje zhruba čtvrtina domácností, které bydlí v rodinném domě, o tepelném čerpadlu pak 14 %. Mnozí ale stále váhají, zda se jim investice do úsporných technologií vyplatí. Chceme proto v rámci naší akce ČEZ úsporný dům ukázat, že dobře naplánovaný a na míru zrealizovaný projekt opravdu dokáže náklady na energie výrazně srazit, takže rodiny pak šetří dlouhodobě,“ řekl generální ředitel ČEZ Prodej Tomáš Kadlec, který výherkyni osobně předal symbolický šek.
Z průzkumů veřejného mínění vyplývá, že většina lidí výši úspory, jakou jim technologie typu fotovoltaika či tepelné čerpadlo mohou přinést, výrazně podceňuje. Odhady, kolik si myslí, že by jim fotovoltaika ročně mohla uspořit, se v průměru pohybují kolem 7 000 korun za rok. Většina zákazníků ČEZ, kteří si soláry pořídili, ale ve skutečnosti ušetřila trojnásobnou částku, tedy přes 20 000 korun. U tepelného čerpadla nahrazujícího elektrokotel je ten rozpor mezi odhadovanou a reálnou úsporou ještě mnohem vyšší.
Podle posledního průzkumu společnosti IPSOS z letošního jara povedlo nějaká úsporná opatření zaměřená na snížení spotřeby energie v posledním roce 60 % lidí, téměř polovina respondentů (47 %) chce pokračovat v úsporách i nadále. Informace o tom, jak efektivně šetřit, očekávají lidé zejména od svých dodavatelů energií. Web ČEZ Akademie nabízí desítky videí a článků s odbornými radami zaměřenými na energetické úspory, v průběhu roku také odborníci navštěvují v rámci roadshow města po celé České republice a řeší s lidmi konkrétní případy úspor.