ČEZ držel ceny hlavního produktu beze změny po celý rok 2022, i když další dodavatelé zdražovali nebo dokonce nuceně rušili fixace a zákazníky převáděli na burzovní ceny. Zákazníkům tak ČEZ Prodej umožnil využívat nízkých cen elektřiny i během současné energetické krize.
ČEZ Prodej si zakládá na otevřené a transparentní komunikaci se zákazníky, která má domácnosti ochránit před nárůstem cen a zajistit, aby neplatili zbytečně víc, než je nutné. Stovky tisíc zákazníků tak v těchto dnech obdrží SMS, e-mail či dopis, který je informuje, že i nadále zůstávají jejich zálohy beze změny. Přestože se jim od ledna mění ceník na cenové stropy, zůstane výše jejich záloh na stejné úrovni. Jedná se zejména o domácnosti, které začaly preventivně šetřit energiemi, nebo mají už teď zálohy nastavené ve správné výši, takže nemíří k vysokému nedoplatku. Dále se to týká těch, kterým zbývá do vyúčtování méně než tři měsíce a plán záloh dostanou až s vyúčtováním.
Jen zhruba desetina zákazníků ČEZ Prodej tak dostane e-mail nebo dopis s novým rozpisem záloh. Zálohové plány jsou nastavovány na základě spotřeby daného odběrného místa a aktuální ceny energií.
„Jsme rádi, že mnoho našich zákazníků si udělalo před nastavením zastropovaných ceníků samoodečet, protože nám to umožnilo nastavit jim co nejpřesnější zálohy. Jen za říjen a listopad si zadalo samoodečet 580 000 zákazníků a za celý rok přes 1,2 milionu, což je téměř trojnásobek oproti loňskému roku. Rádi bychom, aby zákazníci v pravidelných samoodečtech pokračovali, protože jim to umožní co nejlépe kontrolovat spotřebu,“ uvedl generální ředitel ČEZ Prodej Tomáš Kadlec.
Z dat samoodečtů vyplývá, že lidé letos energiemi mnohem více šetří. Je to i jeden z důvodů, proč se 70 % ze zbylých zákazníků zálohové platby zvyšují jen o stokoruny měsíčně. Pokud zákazníci nejsou s nově nastavenými zálohami spokojení, mohou si je změnit například na webu MŮJ ČEZ, který je nejčastějším způsobem, jak si zákazníci samoodečty zadávají.
„V MŮJ ČEZ si každý může na pár kliknutí zobrazit, zda náhodou nesměřuje zbytečně k přeplatku nebo nedoplatku. Vítáme, když se lidé o svou spotřebu zajímají průběžně – například tím, že pravidelně zadávají samoodečty. Díky aktuálním datům tak mohou sledovat, zda a jak se jim daří energiemi šetřit,“ dodává Kadlec.
Inspiraci, jak účinně snížit svou spotřebu, nabízí ČEZ i prostřednictvím svého poradenského portálu www.setrim.cz. Rady a tipy konkrétně pro svou domácnost na něm hledalo již milion uživatelů.
Příklady zákazníků:
- Zákazník/zákaznice má již dříve fixovanou cenu, která je nižší než cena zastropovaná, nebo například obdržel/a rozpis záloh již v listopadu nebo v prosinci. ČEZ Prodej zákazníka/zákaznici nekontaktuje.
- Zákazník/zákaznice bydlí v bytě ve městě s dálkovým vytápěním. Elektřinu používá na svícení, vaření a na pohon elektrospotřebičů. Má průměrnou spotřebu 2 MWh ročně a zálohu měl/a 1 200 korun měsíčně. V posledních měsících znatelně domácnost snížila spotřebu, a díky tomu není potřeba zvýšit zálohu na elektřinu. ČEZ Prodej posílá informaci, že zálohy zůstávají stejné.
- Zákazníkovi/zákaznice zbývají do vyúčtování dva měsíce. ČEZ Prodej posílá informaci, že zálohy zůstávají stejné a budou se upravovat až v rámci vyúčtování.
- Zákazník/zákaznice bydlí v domě a topí plynem, kde má smlouvu na dobu neurčitou. Elektřinu používá na svícení, vaření, pohon elektrospotřebičů a ohřev vody a má průměrnou spotřebu 4 MWh ročně. V případě elektřiny domácnost snížila spotřebu nejméně o 20 procent a provedla samoodečet. Zálohy se díky tomu zvýší o cca 400 Kč. ČEZ Prodej posílá rozpis nových záloh.
- Zákazník/zákaznice bydlí v domě a elektřinou topí. Spotřeba dosahuje cca 10 MWh ročně, zálohy se zvedají o přibližně 2 000 korun. ČEZ Prodej posílá rozpis nových záloh.