Do Jaderné elektrárny Dukovany, která se nachází na rozhraní Vysočiny a Jihomoravského kraje, dojíždí denně kolem 2000 zaměstnanců ČEZ a dodavatelů. Jejich počet ještě významně narůstá zejména v období odstávek pro výměnu paliva. A navzdory zprovoznění nejmodernějšího parkoviště s fotovoltaickým zastřešením o výkonu 980 kWp, ne vždy nachází volný prostor k parkování. Možnost využít rezervovaná místa přímo před elektrárnou pro auta s minimálně jedním spolucestujícím je tak je stále vítanou motivací.
„I když zohledníme využívání práce z domova, do Dukovan denně dojíždí o zhruba stovku aut méně než před rokem. Neujeté kilometry tak v roce 2021 ušetřily přes 50 tisíc kilogramů emisí,“ vysvětluje ředitelka Útvaru ESG Skupiny ČEZ Kateřina Bohuslavová. Mimo to umí moderní systém řešit další služby spojené s obsluhou parkovacích ploch, jako je rezervace pro služební jízdy a návštěvy, obsazenost míst apod. Aplikace Yedem, kterou zaměstnanci ke spolujízdě využívají, prošla v uplynulém roce výraznou modernizací. Nově ji tak můžou používat na mobilních telefonech s operačním systémem iOS i Android.
A zájem o společnou cestu do práce stále roste. V loňském roce se do konceptu společných jízd do elektrárny Dukovany zapojilo dalších 126 nových uživatelů a jejich celkový aktuální počet je 829. „Jde nejen o úspory emisí a parkovacích míst. Tento přístup přispívá také ke snižování dopravní zátěže nejen v okolí elektrárny. Stále však platí, že všichni, kdo takto cestují musí dodržovat ochranná protiepidemická opatření,“ doplňuje ředitel Jaderné elektrárny Dukovany Roman Havlín.
Obě české jaderné elektrárny (Dukovany a Temelín) zavedly v minulých letech řadu opatření orientovaných na úspory vody či energií. „Klíčové je samozřejmě významné zvýšení výkonu, vyrábíme víc bezemisní energie. Ale zároveň s tím zavádíme i úspornější technologie, zateplujeme budovy, nebo třeba lépe čistíme a využíváme vodu,“ doplňuje člen představenstva a ředitel divize jaderná energetika Skupiny ČEZ Bohdan Zronek.