„Bylo to pro nás skvělé zpestření distanční výuky.“ „Moderátoři byli výborní, se žáky komunikovali, nedovolili jim jen bezduše sedět.“ „Všichni jsme sledovali se zájmem a dokonce si i něco pamatujeme.“ Taková hodnocení nejčastěji zaznívala na adresu virtuálních prohlídek jaderných, vodních, větrných a fotovoltaických elektráren. Své bezemisní zdroje ČEZ školám a veřejnosti zpřístupnil 30. listopadu loňského roku v reakci na předchozí zavření svých infocenter kvůli koronavirové pandemii. Od konce dubna je navíc vysílal z interaktivního televizního studia. Moderní technika umožnila propojit unikátní 3D modely, animace a videa ze zákulisí. Vše pak doplňovaly fyzikální pokusy, rekvizity dovezené přímo z elektráren nebo soutěže o ceny. Studenty i veřejnost netradiční forma bavila. „Použitá forma a styl komunikace moderátora a průvodkyně s dětmi byly vhodně přizpůsobeny této věkové skupině. Dívali se i další učitelé, včetně naší paní ředitelky a všichni program chválili,“ zhodnotil on-line hodinu o JE Temelíně učitel chemie a přírodopisu ZŠ a MŠ Husinec Marian Jungwirth.
Reakce dětí pak nenechaly nikoho na pochybách, že i ony se bavily. „Dozvěděl jsem se hodně nového. Například mě zaujal princip fungování reaktoru,“ prohlásil například deváťák Hynek. Spokojenost neskrýval ani osmák Zdeněk: „Bylo to zábavné a líbily se mi otázky od moderátorů," řekl. Žák sedmé třídy Petr vyslovil přání, že by rád někdy navštívil jadernou elektrárnu osobně. „Je to fakt moc zajímavé,“ konstatoval Petr.
Od 1. července ČEZ otevře svá infocentra
Na každý pracovní den ČEZ vypsal až osm termínů hodinových exkurzí – dopoledne pro školy, odpoledne i pro veřejnost. Připojení probíhalo přes platformu MS Teams. Zájem překvapil i samotné energetiky.
„Jsme rádi, že se prohlídky mezi školami i u veřejnosti ujaly. Pro velký zájem jsme museli některé školy na prohlídkách spojovat či přidávat další termíny. Teď se ale vracíme k normálnímu fungování a virtuální svět vystřídá o prázdninách realita. Od 1. července totiž otevíráme naše infocentra, kam všechny zájemce srdečně zveme,“
Nejvíce obsazená prohlídka proběhla na začátku května, kdy se 154 žáků z šesti škol virtuálně podívalo do Temelína. Celkově si elektrárnu Temelín prohlédlo přes 15 tisíc návštěvníků, srovnatelný počet se podíval do Dukovan a s obnovitelnými zdroji energie se seznámilo téměř 9 tisíc lidí.
Projekt „Virtuálně v elektrárně“ doplnil vzdělávací aktivity, které Skupina ČEZ nabízela dětem i učitelům navzdory epidemii. V on-line prostředí například pokračovaly interaktivní besedy Energie – budoucnost lidstva, týdně také přibývaly novinky a zajímavosti na vzdělávacím portálu www.svetenergie.cz.