„Pravděpodobně přijede i Tesla Model Y, která se dostala k prvním zákazníkům letos v březnu, a také Audi e-tron, takže to bude velký zážitek pro všechny, kteří se elektromobilitou zabývají. Elektromobily zájemcům v sobotu odpoledne představíme na náměstí sportovního areálu v Koutech, v některých vozech bude možné projet se po okolí,“ řekl Milan Rajchl, který letos pořádá moravskoslezskou dvoudenní ekotour s názvem eJantarová cesta už počtvrté, vždy s jinou cílovou destinací.
Netradiční putování není jen zábavou, ale hlavně osvětou. „Chceme přesvědčit lidi a hlavně politiky, aby se k naší planetě začali chovat ekologicky, aby zdravý rozum nakonec zvítězil. Planetu Zemi jsme nedostali darem od svých předků, máme ji jen zapůjčenou a musíme ji v budoucnu předat našim dětem v co nejlepší kondici,“ řekl Rajchl.
„Dynamický vývoj táhne rostoucí počet elektrických aut v Česku a zároveň rozšiřování sítě veřejných dobíjecích stanic ČEZ. Předpokládáme, že při akceleraci současného rozvoje elektromobility v České republice bychom příští rok mohli výrazně překročit hranici tří milionu kWh načerpané energie,“ řekl Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie společnosti ČEZ. Aktivní elektromobilisté v té souvislosti energetiky někdy naopak kritizují. „Rozmístění není rovnoměrné. Někde je několik rychlonabíječek vedle sebe, ale například v Jeseníkách není jediná, takže vozy s kratším dojezdem musí jet přes Olomouc,“ vysvětlil Milan Rajchl.
V České republice je aktuálně registrováno více než 4000 čistě elektrických aut. V roce 2017 přibylo 400 vozů na elektrický pohon, o rok později 725 elektrických aut, loni 789 elektromobilů a letos jen za první 4 měsíce roku celkem 1 068 e-aut. Odhady dalšího vývoje hovoří v horizontu několika let o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů. Postupný pád největších bariér (omezená nabídka, vysoká cena, malá hustota dobíjecí infrastruktury a malá zákaznická zkušenost) a v kombinaci s podpůrnými opatřeními (bezplatný vjezd do center měst, parkovacích zón, jízda v pruzích pro MHD atd.) by měl znamenat rychlé dosažení 20% podílu na celkovém prodeji osobních vozidel a lehkých užitkových vozů v ČR.
Skupina ČEZ je v rozvoji elektromobility aktivní od roku 2009. Původně jen budovala a provozovala veřejné dobíjecí stanice, dnes jde o záběr mnohem širší, zahrnující obsluhu zákazníků ze segmentu retail (ČEZ Prodej) i servis pro klienty v sektoru firem, municipalit a krajů (ČEZ ESCO). Skupina ČEZ tak např. zajišťuje návrh a instalaci dobíjecích stanic na klíč, elektrifikaci automobilových flotil, platformy pro dobíjení, včetně IT řešení, pronájmy či prodeje elektromobilů nebo wallboxy a kabely pro dobíjení. Pro samosprávy ČEZ nabízí realizaci a provoz dobíjecích stanic pro elektrobusy či návrhy konceptu elektromobility v jednotlivých městech a regionech. Více na http://www.elektromobilita.cz/cs/mapa-dobijecich-stanic.html.