I když je Chlumín menší obcí s 500 obyvateli, zaujímá poměrně strategickou polohu mezi Velvary, Neratovicemi, ale i vzdálenějšími Kralupy nad Vltavou či Mělníkem. Obec doslova půlí silnice č. 101, ač je zařazena do druhé třídy, je poměrně frekventovaná. Jen během slavnostní desetiminutovky u nově nasvíceného přechodu projelo kolem zhruba deset aut, z toho dvě nákladní. Proto se v obci rozhodli vypracovat projekt „Bezpečnost a ochrana dětí a mládeže v obci Chlumín“ a zažádat si u Nadace ČEZ o grant na realizaci Oranžového přechodu.
„Přechod naproti obecnímu úřadu leží mezi dvěma autobusovými zastávkami. V blízkosti je navíc místní základní škola, denně jej tak využívá většina obyvatel obce včetně dětí. Problematické je zejména zimní období, kdy děti a mládež chodí ráno do školy za tmy a stejně tak i v pozdních odpoledních hodinách, protože řada z nich navštěvuje zájmové kroužky. Na neosvětleném přechodu přitom bylo snadné je přehlédnout," vysvětluje hlavní důvod, proč se obec rozhodla bílou zebru nasvětlit, starosta Václav Pokorný.
Nadace ČEZ osvětluje pod dohledem odborníků z řad krajských zástupců BESIP nebezpečné přechody od roku 2013. Od počátku se setkává s velkým zájmem měst, obcí i široké veřejnosti napříč republikou. „V duchu základního bezpečnostního hesla na silnicích - Vidět a být viděn -podporujeme města a obce v budování osvětlených přechodů. V místech, kde se pohybuje hodně lidí včetně malých dětí, jako například u frekventované hlavní silnice v Chlumínu, platí toto pravidlo dvojnásob,“ uvedla Michaela Ziková, ředitelka Nadace ČEZ.
Další fakta
- Přechody pro chodce jsou častým místem dopravních nehod s často tragickými následky. Devátou nejtragičtější příčinou nehod zaviněných řidičem motorového vozidla bylo v loňském roce nedání přednosti chodci na vyznačeném přechodu. Z tohoto důvodu loni zemřelo 21 chodců.
- Při rychlosti 75 km/h potřebuje řidič k reakci nejméně 31 m (1,5 s).
- Kvalitní osvětlení dokáže snížit počet střetů s chodci na přechodech až o 65 %.
- Osvětlení se projektuje na každý přechod zvlášť, do výpočtů se zahrnuje nejen šířka silnice a přechodu, ale i okolní osvětlení, barva povrchu silnice, stoupání či klesání vozovky atd.
- Osvětlení přechodu není přímo shora, ale pod mírným úhlem vždy ze směru příjezdu aut. Chodec je tak osvětlen více ze strany, aby jej řidič viděl skutečně jasně. Současně je třeba nastavit osvětlení tak, aby řidiče ani v jednom směru neoslňovalo.