Dostali jste vyúčtování a nové zálohy a nejste si jistí, proč jsme zálohy nastavili právě v této výši? Chcete mít jistotu, že si zálohy upravíte správně?
Projděte si našeho průvodce zálohami a zjistíte, co vše ovlivňuje výši záloh, jak můžete zpřesnit jejich nastavení, případně co udělat, když nechcete zálohy měnit s každým vyúčtováním.
Jak zálohy počítáme
Spolu s ročním vyúčtováním dostanete i plán záloh na další období. Výše záloh je stanovena na základě očekávaných nákladů v odběrném místě a ovlivňuje je:
Zálohy upravujeme vždy s vyúčtováním. Pokud máte nastavenu trvalou zálohu, zálohy vám nezměníme.
Kontrola spotřeby a změna záloh
Může se stát, že během roku změníte své spotřební chování (výměna spotřebičů za úspornější, zateplení domu, nový člen domácnosti, aj.). Z tohoto důvodu doporučujeme kontrolu výše záloh průběžně prostřednictvím samoodečtu. Po zadání kontrolního samoodečtu v MŮJ ČEZ můžete sledovat, jak se změní očekávaný výsledek vašeho vyúčtování. V požadavku na změnu záloh najdete doporučenou zálohu – její výše je stanovena tak, aby vaše vyúčtování neskončilo nedoplatkem nebo abyste neplatili zbytečně vysoké zálohy.
Doporučujeme zadávat samoodečet pravidelně jednou za měsíc. Pokud máte elektroměr s průběhovým měřením, samoodečet nezadáváte, distributor dostává data o vaší spotřebě. Pokud ale platíte zálohy, kontrolu nastavení záloh doporučujeme provést.
Pokud jste již uhradili všechny zálohy až do dalšího vyúčtování, nemůžete si je v MŮJ ČEZ sami upravit. V případě, že chcete zálohy změnit, kontaktujte nás.
Do vyúčtování vstupuje 12 plateb, ale my plán záloh rozpočítáváme na 11 záloh. Může se zdát, že i přes přeplatek vám zálohy zvyšujeme.
Od 1. 1. 2025 došlo ke změně ceny distribuce (regulovaná část ceny) u elektřiny i plynu. Pokud jste si sami neupravili zálohy po 1. 1. 2025, pak se mohlo stát, že vaše současné zálohy neodpovídají doporučené výši zálohy.
V posledním roce jste zvýšili ve vaší domácnosti, chatě nebo nemovitosti, kde je umístěno odběrné místo, spotřebu. I přes snížení obchodní ceny došlo k nárůstu celkových nákladů na elektřinu či plyn z důvodu toho, že Vaše spotřeba je vyšší. Nedošlo tedy ke snížení záloh.
Sami jste si snížili zálohy pod úroveň doporučené zálohy. A i když jsme v nedávné době snížili cenu energií, v doporučené záloze se to neprojevilo, protože snížení ceny pokryje vaše předchozí snížení zálohy. Pokud jste nesnížili spotřebu (je potřeba zadat samoodečet, který to potvrdí), pak se v zálohách snížení ceny neprojeví.
Záloha se tak může zdát vyšší. Nejedná se jen o budoucí spotřebu, ale postupně umořujete původní nedoplatek.
Pokud jste již uhradili všechny zálohy až do dalšího vyúčtování, nemůžete si je v MŮJ ČEZ sami upravit. V případě, že si chcete zálohy změnit, nás kontaktujte.
Chcete platit zálohu ve stejné výši, ať je vaše spotřeba jakákoliv? Vyjdeme vám vstříc.
V MŮJ ČEZ si vyberte možnost „Trvalá záloha“ a zůstane vám nastavená po celou dobu trvání smlouvy.
Myslete na to, že pokud si zvolíte příliš nízké zálohy, nejspíš budete mít při ročním vyúčtování nedoplatek za služby.