Pokud jste v předpisu SIPO nenašli zálohu na elektřinu, nebo je tato záloha nižší než obvykle, je to tím, že jsme Vám do záloh zohlednili příspěvek státu na energie tzv. úsporný tarif a odpuštění poplatku za podporované zdroje energie (POZE). Více informací v textu níže

 


Podpora Chci změnit výši záloh

Chci změnit výši záloh

Dostali jste vyúčtování a nové zálohy a nejste si jistí, proč jsme zálohy nastavili právě v této výši? Chcete mít jistotu, že si zálohy upravíte správně?

Projděte si našeho průvodce zálohami a zjistíte, co vše ovlivňuje výši záloh, jak můžete zpřesnit jejich nastavení, případně co udělat, když nechcete zálohy měnit s každým vyúčtováním.

 

Jak zálohy počítáme

Spolu s ročním vyúčtováním dostanete i plán záloh na další období. Výše záloh je stanovena na základě očekávaných nákladů v odběrném místě a ovlivňuje je:

  • minulá spotřeba v odběrném místě,
  • nastavení produktu se zohledněním doby fixace,
  • výše regulovaných cen.

Zálohy upravujeme vždy s vyúčtováním. Pokud máte nastavenu trvalou zálohu, zálohy vám nezměníme.

Kontrola spotřeby a změna záloh

Může se stát, že během roku změníte své spotřební chování (výměna spotřebičů za úspornější, zateplení domu, nový člen domácnosti, aj.). Z tohoto důvodu doporučujeme kontrolu výše záloh průběžně prostřednictvím samoodečtu. Po zadání kontrolního samoodečtu v MŮJ ČEZ můžete sledovat, jak se změní očekávaný výsledek vašeho vyúčtování. V požadavku na změnu záloh najdete doporučenou zálohu – její výše je stanovena tak, aby vaše vyúčtování neskončilo nedoplatkem nebo abyste neplatili zbytečně vysoké zálohy.

Doporučujeme zadávat samoodečet pravidelně jednou za měsíc. Pokud máte elektroměr s průběhovým měřením, samoodečet nezadáváte, distributor dostává data o vaší spotřebě. Pokud ale platíte zálohy, kontrolu nastavení záloh doporučujeme provést.

 

Pokud jste již uhradili všechny zálohy až do dalšího vyúčtování, nemůžete si je v MŮJ ČEZ sami upravit. V případě, že chcete zálohy změnit, kontaktujte nás.

  

Co mohlo ovlivnit nastavení záloh, které jste od nás dostali

Do vyúčtování vstupuje 12 plateb, ale my plán záloh rozpočítáváme na 11 záloh. Může se zdát, že i přes přeplatek vám zálohy zvyšujeme.

Od 1. 1. 2025 došlo ke změně ceny distribuce (regulovaná část ceny) u elektřiny i plynu. Pokud jste si sami neupravili zálohy po 1. 1. 2025, pak se mohlo stát, že vaše současné zálohy neodpovídají doporučené výši zálohy.

V posledním roce jste zvýšili ve vaší domácnosti, chatě nebo nemovitosti, kde je umístěno odběrné místo, spotřebu. I přes snížení obchodní ceny došlo k nárůstu celkových nákladů na elektřinu či plyn z důvodu toho, že Vaše spotřeba je vyšší. Nedošlo tedy ke snížení záloh.

Sami jste si snížili zálohy pod úroveň doporučené zálohy. A i když jsme v nedávné době snížili cenu energií, v doporučené záloze se to neprojevilo, protože snížení ceny pokryje vaše předchozí snížení zálohy. Pokud jste nesnížili spotřebu (je potřeba zadat samoodečet, který to potvrdí), pak se v zálohách snížení ceny neprojeví.

Záloha se tak může zdát vyšší. Nejedná se jen o budoucí spotřebu, ale postupně umořujete původní nedoplatek.  

Pokud jste již uhradili všechny zálohy až do dalšího vyúčtování, nemůžete si je v MŮJ ČEZ sami upravit. V případě, že si chcete zálohy změnit, nás kontaktujte.

  • Máte nainstalovanou fotovoltaickou elektrárnu, ale i přesto je vaše spotřeba vyšší, než jste plánovali, a zálohy jste si nad očekávání snížili
  • Může se jednat o kombinaci několika výše uvedených důvodů.

Chcete platit zálohu ve stejné výši, ať je vaše spotřeba jakákoliv? Vyjdeme vám vstříc.
V MŮJ ČEZ si vyberte možnost „Trvalá záloha“ a zůstane vám nastavená po celou dobu trvání smlouvy.
Myslete na to, že pokud si zvolíte příliš nízké zálohy, nejspíš budete mít při ročním vyúčtování nedoplatek za služby.

Nastavit zálohy V MŮJ ČEZ

Nastavte si výši záloh nebo její splatnost podle vlastních potřeb.

NASTAVIT V MŮJ ČEZ

Potřebovali jste něco jiného?