Třetí ročník iniciativy „Česko svítí modře“ byl zahájen v sobotu 2. dubna, což je Světový den zvýšení povědomí o autismu, a potrvá až do konce měsíce. Jedná se o projekt platformy Naděje pro autismus, jejímž cílem je zvyšování povědomí veřejnosti o problematice tohoto stále četnějšího neurovývojového postižení. Dle nejnovějších průzkumů postihuje autismus každé 68. narozené dítě, v případě chlapců je to dokonce každý 42. „Za letošní téma jsme zvolili vzájemnou komunikaci, neboť hlavním deficitem osob s autismem je odlišné vnímání, porozumění a sociální komunikace. Nedílnou součástí kampaně je proto Komunikační soubor, jehož cílem je přiblížit a ozřejmit odborné i laické veřejnosti jednoduché zásady komunikace s lidmi s PAS, ale také pomoci detekovat člověka, se kterým takto komunikovat mají,“ uvedla Marta Pečeňová, zakladatelka platformy Naděje pro autismus.
Kampaň „Česko svítí modře“ se nasvícením budov po celé České republice snaží poukázat na důležitost komunikace ve všech aspektech vývojové poruchy a vzbudit zájem okolí o toto závažné téma. Stejně jako v loňském roce, i letos se připojila také Skupina ČEZ, jež rozsvítila své elektrárenské budovy v sedmi krajích České republiky. Mezi účastníky nechyběly ani severomoravské provozy. „Osvítili jsme vestibul dětmarovické elektrárny a také naši hlavní budovu v Ostravě, aby bylo naše zapojení do této iniciativy vidět na dálku,“ sdělila Michaela Chaloupková, lídr CSR aktivit Skupiny ČEZ.
V letošním roce navíc podpoří Nadace ČEZ v každém ze sedmi krajů, kde nasvítila své provozy, vybranou organizaci, která se věnuje podpoře organizací zabývajících se autismem. Zapojit se může také veřejnost prostřednictvím aplikace EPP Pomáhej pohybem, v níž vysportované body převádí Nadace ČEZ na finance. Od pátku lidé podporují pohybem havířovský spolek ADAM – autistické děti a my, který má v plánu uspořádat víkendový pobyt pro autistické děti na horách.
„Jely by samy, bez rodičů, aby si mohly odvézt zkušenost, že něco zvládly samy. Autistické děti totiž dostávají od okolí většinou negativní zpětnou vazbu: neumíš, nezvládáš, nezlob…, a mají pak pocit méněcennosti a nedostatečnosti. My se naopak snažíme dát jim pozitivní zkušenost, že něco zvládly a tím posílit jejich sebedůvěru. Proto se projekt jmenuje Prožitek úspěchu léčí. Díky podobným aktivitám se děti učí navazovat funkční přátelství, což pro ně většinou také bývá velmi problematické,“ vysvětlila předsedkyně spolku Marie Gerdová.