Vztahy se stakeholdery
Vztahy Skupiny ČEZ se stakeholdery se řídí politikou vztahů s komunitami. Tato politika se vztahuje na všechny obchodní činnosti, aby bylo zajištěno řádné zapojení všech zainteresovaných stran. Skupina ČEZ chce udržovat dlouhodobé, stabilní a pevné vztahy se stakeholdery, které jsou založeny na důvěře, uznání závazků a oprávněných zájmů a na otevřené komunikaci.
Politika vztahů s komunitami popisuje sedm zásad zapojení zainteresovaných stran:
Odpovědnost
Jednáme odpovědně a budujeme vztahy založené na etice, integritě, udržitelném rozvoji a respektu k lidským právům a komunitám, kterých se dotýkají naše obchodní aktivity.
Transparentnost
Jednáme transparentně ve vztazích, ve finanční i nefinanční komunikaci a sdílíme pravdivé, relevantní, úplné, jasné a užitečné informace.
Vnímavost
Školíme zaměstnance v aktivním naslouchání, podporujeme obousměrnou a efektivní komunikaci a vedeme přímý, nenucený, konstruktivní, mnohostranný, inkluzivní a mezikulturní dialog.
Účast a zapojení
Podporujeme účast a zapojení zainteresovaných subjektů do všech obchodních aktivit Skupiny ČEZ, podporujeme dobrovolné konzultační procesy a podobné cesty výměny informací, zejména při plánování, výstavbě, provozu a vyřazování energetických projektů Skupiny ČEZ z provozu.
Konsensus
Usilujeme o dosažení konsensu se zainteresovanými stranami, zejména s místními komunitami a obyvateli, a zohledňujeme jejich názory a očekávání.
Spolupráce
Podporujeme spolupráci se stakeholdery, abychom přispěli k naplňování cílů a hodnot Skupiny ČEZ a k dosažení cílů udržitelného rozvoje.
Neustálé zlepšování
Neustále usilujeme o zlepšení a pravidelně revidujeme naše mechanismy zapojení stakeholderů, abychom zajistili, že budeme co nejefektivněji reagovat na potřeby zainteresovaných stran.
Pravidelně komunikujeme s našimi stakeholdery. Cílem otevřeného dialogu je zjistit, jaké je jejich vnímání strategie udržitelného rozvoje a jaký mají názor na budoucí směřování Skupiny ČEZ v přístupu k udržitelnosti, výsledky zjištění pak využít při aktualizaci plánů a strategií.
Základním krokem k úspěšnému dialogu se zainteresovanými stranami je jejich identifikace. Skupina ČEZ rozeznává 13 skupin stakeholderů, které byly identifikovány v hodnotovém řetězci našeho podnikání. Jsou uvedeny níže v abecedním pořadí:
- akcionáři a investoři,
- certifikační orgány,
- dodavatelé a smluvní partneři,
- média,
- místní samosprávy, místní komunity a veřejnost,
- neziskové organizace,
- odbory,
- pojišťovny a banky,
- profesní svazy a asociace,
- státní správa a regulační orgány,
- vzdělávací instituce a výzkumná střediska,
- zákazníci,
- zaměstnanci.
Abychom získali co nejširší spektrum informací a zjistili názory a priority našich zainteresovaných stran, snažíme se v rámci procesu našeho dialogu s nimi reflektovat jejich komunikační preference a zapojujeme se tak do něj skrze různé komunikační kanály.
Na základě analýzy zjištěných podnětů a informací za rok 2023 jsme si potvrdili, že hlavními významnými tématy zůstávají ochrana životního prostředí, včetně změny klimatu a dekarbonizace. Ze sociálních témat je to především sociální dialog, role Skupiny ČEZ jako odpovědného zaměstnavatele, včetně ochrany lidských práv a zdraví zaměstnanců, podpora místních komunit, a také podpora a komunikace se zákazníky. Transparentní komunikace a zveřejňování informací spojených s aktivitami Skupiny ČEZ v oblasti udržitelnosti je také jednou z priorit oslovených zainteresovaných stran.
Výsledkem průzkumu byla matice významnosti, která ukázala klíčová témata a oblasti zájmu stakeholderů Skupiny ČEZ. Ty jsou především v environmentální a sociální oblasti, přičemž jasně ukazují na současnou i budoucí důležitost ochrany životního prostředí, emisí (dekarbonizace) a bezpečného provozu a zařízení. V sociální oblasti jsou významná dvě témata: Skupina ČEZ jako odpovědný zaměstnavatel a spolupráce Skupiny ČEZ s místními komunitami.
Matice významnosti
Důležitým krokem při přípravě naší zprávy o udržitelném rozvoji je přezkoumání nejdůležitějších environmentálních a sociálních témat a otázek správy a řízení, které zajímají naše zainteresované strany a mají největší dopad nejen na životní prostředí, lidi a společnost, ale také na naše podnikání.
Pro účely letošní zprávy jsme provedli formální posouzení významnosti dopadů v souladu se standardem GRI 2021, abychom se ujistili, že i nadále zohledňujeme širokou škálu perspektiv a cílíme naši pozornost a úsilí na relevantní témata a oblasti.
V rámci tohoto procesu jsme přezkoumali témata a otázky, které mají relativní význam pro environmentální, sociální, správní a ekonomické priority, a jejich dopady (pozitivní i negativní) jak pro naše podnikání, tak pro naše zúčastněné strany. K identifikaci a posouzení priorit udržitelnosti v rámci našeho podnikání a témat pro naši zprávu jsme použili následující interní postupy:
- Pomocí ad – hoc výzkumu jsme provedli posouzení významných témat a trendů napříč našimi sektory, a to za využití odborných publikací, standardů pro podávání zpráv o udržitelnosti, doporučení ratingových agentur a jiných zdrojů, včetně analýz strategií udržitelnosti srovnatelných společností.
- Zohlednili jsme platné předpisy a další povinné požadavky a osvědčené postupy v energetickém odvětví.
- Provedli jsme odhad našich dopadů a jejich významu v našem hodnotovém řetězci.
- Provedli jsme vzájemné srovnání a přezkum dříve identifikovaných prioritních témat udržitelnosti, včetně datových podkladů.
- Hodnotili jsme a prioritizovali témata s ohledem na řadu perspektiv prostřednictvím workshopů a sdílení znalostí s různými interními i externími odborníky.
- Zohlednili jsme názory našich hlavních dotčených zainteresovaných stran prostřednictvím analýzy našeho vzájemného průběžného dialogu.
Na základě naší analýzy jsme identifikovali a potvrdili témata, která jsou pro naše podnikání nejdůležitější, protože mají značný dopad na životní prostředí, společnost a/nebo hodnotu Skupiny.
Tato témata úzce souvisí s naším obchodním modelem, a proto musí být zahrnuta do strategie a cílů Skupiny ČEZ.
Zaměřujeme se na poskytování informací o našich pozitivních a negativních dopadech na ekonomiku, životní prostředí a lidi. Finanční významnost a tvorba ekonomické hodnoty pro akcionáře je základní perspektivou našich výročních finančních zpráv a je použita ve vybraných kapitolách, např. výkaz KPI dle EU taxonomie.
Skupina ČEZ bude i v roce 2024 pokračovat v iniciativě ESG na zapojení stakeholderů a přizpůsobení hodnocení významnosti pro zajištění souladu s konceptem dvojí významnosti (double materiality), který vyžadují evropské standardy pro podávání zpráv o udržitelnosti (ESRS).